16 Mac 2011

Segamat Dilanda Banjir Semula

Kejadian lalu berulang kembali

SEGAMAT - Hujan lebat yang turun sejak kelmarin mengakibatkan beberapa kampung di daerah Segamat kembali dilanda banjir seperti di Kampung Batu Badak, Kampung Seberang Batu Badak dan Kampung Paya Dalam Segamat.

Berikutan kejadian tersebut, penduduk terpaksa berpindah ke pusat pemindahan yang disediakan seperti di pusat pemindahan Balai Raya Gemerih 4 yang menempatkan mangsa daripada Kampung Batu Badak dan Seberang Batu Badak.

Sebanyak enam keluarga melibatkan 34 mangsa berpindah ke pusat tersebut sejak 12 Mac lalu.

Sementara itu pusat pemindahan mangsa banjir Balai Islam Kampung Paya Dalam menerima tujuh keluarga dan 36 mangsa banjir.

Menurut salah seorang mangsa banjir, Abdullah Osman, 56, berkata air Sungai Segamat mula naik secara perlahan sejak beberapa hari yang lalu.

Namun hujan yang berterusan mengakibatkan air di Sungai Segamat naik secara mendadak sehingga mengakibatkan rumahnya dan beberapa rumah jiran dilanda banjir.

“Pengalaman banjir pada Januari lalu masih lagi segar diingatan isteri serta lima lagi anak saya. Kini tidak sampai dua bulan, rumah kami dilanda banjir lagi. Namun kali ini kami sekeluarga lebih bersedia menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku,” katanya.

Menurutnya, ketika banjir besar Januari lalu, rumahnya dinaiki air sedalam lima meter serta hampir menenggelamkan keseluruhan rumah dan dia juga mengalami kerugian sehingga ribuan ringgit ketika itu.

Ketua Kampung Batu Badak, Anuar Abd Karim, 65, berkata, setakat ini hanya beberapa rumah sahaja dinaiki air terutamanya yang berhampiran Sungai Segamat.

Pihaknya akan membuka pusat pemindahan banjir pada bila-bila masa sahaja jika paras air terus meningkat.

“Pusat pemindahan banjir di kampung ini disediakan di Balai Raya Gemerih 4. Apa yang penting ialah penduduk kampung harus mengambil iktibar pada banjir besar lalu supaya mereka tidak mengalami kerosakan harta benda yang banyak, namun keselamatan diri adalah paling utama,” katanya.

Sehingga kini, paras air di Sungai Segamat menujukan penurunan dan semua mangsa banjir sudah pulang ke rumah masing-masing. -SH

Tiada ulasan: