11 Mac 2011

Geng Samun Kereta Mewah Tepi Jalan Tumpas

Kuala Lumpur – Taktik penyamun kereta mewah dengan cara langgar dan kebas akhirnya lumpuh dengan tertangkapnya 11 suspek dalam Ops Lejang Elite.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin berkata, kesemua suspek berusia antara 20 dan 35 tahun itu dipercayai aktif di sekitar Lembah Klang sejak awal tahun ini, melibatkan lebih 10 kes samun kereta mewah.

Katanya, lapan kenderaan bernilai kira-kira RM1 juta, termasuk Toyota Alphard, BMW, Mitsubishi Air Trek, Honda Civic dan Toyota Altis, turut dirampas.

Polis percaya masih terdapat ahli sindiket itu yang masih bebas dan pihaknya akan terus memburu kumpulan terbabit.

Menurutnya, melalui operasi sama di Johor, polis menahan lima orang dan merampas dua kenderaan.

“Modus operandi kedua-dua sindiket itu sama, mengekori mangsa dan melanggar kereta dari belakang di kawasan sunyi.

“Apabila mangsa keluar untuk berunding, suspek bertindak mengacu senjata seperti parang dan kayu untuk menakutkan mangsa, kemudian melarikan kereta itu,” katanya pada sidang media di Maktab Polis Diraja Malaysia di sini, semalam.

Menurutnya, suspek selalunya bertindak antara dua hingga empat orang ketika melakukan samun itu dan turut melarikan barangan berharga milik mangsa.

Menurutnya, dalam perkembangan berasingan, polis berjaya melumpuhkan sindiket menyeludup kereta ke negara jiran dengan tertangkapnya enam suspek di Perlis hasil rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di Bukit Kayu Hitam.

Katanya, sejak 2009, kira-kira 100 kes samun kereta mewah melibatkan kira-kira RM10 juta, dilaporkan

“Berdasarkan siasatan, kebiasaannya kereta mewah itu diseludup ke luar negara antaranya, Dubai dan Afrika Selatan.

“Polis akan siasat sama ada terdapat ‘orang dalam’ syarikat perkapalan terlibat dalam kegiatan ini,” katanya.

Menurutnya, bagi kereta kurang berjenama, sindiket menggunakannya untuk kegiatan jenayah seperti samun atau meleraikan komponennya bagi dijual sebagai alat ganti.

Berikutan itu, beliau menasihati orang ramai berhati-hati ketika berhadapan dengan senario dilanggar kenderaan lain dari belakang.

Menurutnya, jika berlaku kemalangan, orang awam dinasihatkan segera ke balai berhampiran.

Sementara itu, seorang ahli perniagaan yang tidak mahu identitinya dikenalkan, dedahkan pengalamannya disamun tiga lelaki di Lebuh Raya Utara Selatan (Plus), bulan lalu.

Menurutnya, ketika dalam perjalanan dari USJ ke rumahnya di Shah Alam, pada tengah malam, dia dilanggar kereta dari belakang.

“Saya keluar dari kereta dan seorang daripada mereka meminta maaf dalam keadaan mabuk.

“Tiba-tiba seorang lagi acu parang ke leher saya sebelum melarikan kereta, telefon bimbit dan dompet saya,” katanya. -SH


Komplot samun kereta tepi jalan

KUALA LUMPUR - Taktik licik 11 lelaki yang giat melakukan kegiatan menyamun kereta mewah dengan cara melanggar belakang kereta di kawasan sunyi tumpas apabila polis menahan anggota-anggota sindiket itu dan merampas lapan buah kereta mewah bernilai RM1 juta.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, kesemua lelaki berumur 20 hingga 35 tahun itu ditahan sejak dua minggu lalu yang dipercayai terbabit dalam lebih 10 kes samun kereta mewah di lebuh raya di sekitar Lembah Klang sejak awal tahun ini.

Salah seorang daripada 11 suspek itu merupakan ketua sindiket itu. Ketua sindiket itu merupakan bekas tahanan Simpang Renggam, Johor.

"Antara kereta mewah yang berjaya dirampas ialah Toyota Alphard, BMW, Mitsubishi Airtrek, Honda Civic dan Toyota Altis.

"Modus operandi kumpulan ini adalah dengan sengaja melanggar kereta mangsa di kawasan sunyi sebelum melarikan kereta serta barangan berharga mereka. Mangsa pula akan ditinggalkan di tepi jalan," kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Daripada tangkapan itu, menurut beliau, polis turut menjumpai parang, kayu dan pistol yang mungkin digunakan suspek sebagai senjata untuk mengugut mangsa. -kosmo


Tiada ulasan: