4 Feb 2011

[Video] Terkini: Hari Untuk Mubarak Berambus

Para demonstran di Ibukota Mesir Kaherah sekali lagi hari ini mendesak Presiden Hosni Mubarak supaya meletakkan jawatan.

Puluhan ribu orang diundang untuk hadir di lapangan Tahrir, yang selama beberapa hari terakhir ini terjadi kerusuhan yang mengorbankan 300 orang.

Pemimpin demonstrasi mendesak Mubarak untuk segera letak jawatanr dan mengatakan akan melakukan demonstrasi di Istana Presiden hari ini.

Kemarahan para demonstran semakin memuncak akibat serangan yang dilakukan oleh para pendukung Mubarak.

Para pemrotes telah mengundang ribuan orang untuk kembali berkumpul di lapangan Tahrir untuk melakukan Solat Jumaat dan menyebutkan "Sehingga kita dapat menanam paku terakhir di keranda rejim, dan mengumumkan kemerdekaan revolusi 25 Januari."

Tekanan kepada Mubarak untuk berundur semakin meningkat dari dunia antarabangsa, dan AS juga meminta agar adanya peralihan kuasa.

Dalam wawancara dengan ABC, yang dilakukan pertama kali sejak protes anti-pemerintah terjadi, Mubarak menolak untuk mueletakkan jawatan, dan mengatakan jika itu dilakukan maka akan terjadi kekacauan di Mesir.

Dia juga mengatakan telah 'bosan' berkuasa dan ingin berundur secepatnya.

Tetapi, Mubarak kembali mengulang pernyataanya tentang kelompok pembangkang Ikhwanul Muslimin yang akan mengisi kekosongan kekuasaan, jika dia meletakkan jawatan.

Dipetik BBC melaporkan, perhimpunan hari ini yang diadakan pada hari Jumaat kedua sejak kebangkitan bermula minggu lalu dinamakan sebagai “Jumaat, Hari Berundur”.

Sebahagian penunjuk perasaan tidur di atas jalan raya manakala sesetengahnya mengawal ketat Dataran Tahrir, nadi gerakan anti-Hosni.

Penganjur pula menyusun orang ramai untuk mengadakan perisai manusia dengan memeriksa identiti setiap penunjuk perasaan bagi mengelakkan penyokong Hosni mengganggu usaha mereka.

“Kami orang yang tidak berdosa. Kami mahu hidup aman,” kata Magdy el-Sayed, seorang guru Bahasa Inggeris berusia 35 tahun.

“Dan, sekarang dia (Hosni) hendak menggunakan apa lagi? Untuk mewujudkan ketegangan di kalangan kami. Tetapi kami berada di sini selama-lamanya.

Ulasan GB

Mubarak telah menyatakan kesediaannya untuk berundur tetapi menakut-nakutkan rakyat Mesir dan antarabangsa bahawa kelompok pembangkang Ikhwanul Muslimin yang akan mengisi kekosongan kekuasaan, jika dia meletakkan jawatan.

Sama seperti di Malaysia dimana pemimpin BN yang menakut-nakutkan rakyat Malaysia bahawa PAS akan mendominasi Pakatan Rakyat jika PR berjaya merampas Putrajaya!





1 ulasan:

Amuraria berkata...

KEZALIMAN TELAH BERMULA DENGAN MENYOKONG REJIM MUBARAK ,MENGHENYAK DAN MEMUKUL PARA DEMONSTRAN YANG MENYOKONG RAKYAT MESIR MENENTANG REJIM SEKUTU ZIONIS ! KERJA SIAPAKAH INI UNTUK MENYEKAT PARA PENDEMO MENENTANG KEZALIMAN ? REJIM SEKUTU APCO SEDANG MEMPERALATKAN PDRM UNTUK JADI KUDA TUNGGANGAN !