4 Feb 2011

[Bergambar] Bukti Polis Dalangi Serangan Ke Atas Rakyat Mesir

Kekacauan yang berlaku yang menyebabkan beberapa kematian di dalam tunjuk perasaan di Mesir adalah berpunca dari provokasi dan serangan dari anggota polis berpakaian preman.

Rakyat yang anti-Mubarak berjaya menemui dan merampas beberapa kad pengenalan diri daripada mereka yang pro-Mubarak yang berjaya mereka tewaskan. Pertempuran diantara kelompok pendukung Presiden Husni Mubarak dengan anti-Mubarak berlanjutan dan golongan rakyat yang anti-Mubarak telah mengusir golongan yang mencetuskan kekacauan dari beberapa jalan di sekitar Lapangan Tahrir yang telah mereka kuasai.

Mereka saling melempari batu dan terdengar pula tembakan. Pihak tentera, yang berusaha memisahkan kedua kelompok, tampak tidk berupaya untuk menyekat massa.

Para penyokong Presiden Mesir Husni Mubarak dalam di dalam demonstrasi mereka di Kairo telah menyerang wartawan asing.

Beberapa wartawan dipukul dan peralatan mereka dirosakkan, sedangkan beberapa lainnya ditangkap. Kelompok pendukung Mubarak juga menghalang penyaluran makanan dan minuman kepada kelompok anti pemerintah yang bertahan di Lapangan Tahrir, pusat kota Kahirah.

Kementerian Kesihatan Mesir menyatakan lapan orang diketahui terkorban akibat protes sejak Rabu kelmarin.

Di tempat yang berlainan, para penceroboh merosakkan pusat perbelanjaan di kota Iskandariah, salah satu pusat perbelanjaan terbesar di Mesir.

Wakil Presiden, Omar Suleiman (gambar) mengumumkan bahwa putera Mubarak, Gamal, tidak akan mencalonkan diri sebagai Presiden. Inilah pernyataan rasmi pertama bahawa Gamal tidak akan meneruskan kekuasaan ayahnya.

Sebelumnya Perdana Menteri Mesir, Ahmed Shafiq meminta maaf ekoran serangan yang dilakukan oleh para penyokong Presiden Mesir, Hosni Mubarak ke atas kumpulan penentang Hosni di Tahrir Square semalam.

Para penunjuk perasaan anti-Hosni mendakwa sekumpulan samseng dan anggota polis berpakaian awam diupah oleh pemerintah Mesir untuk bertempur dengan kumpulan penentang Presiden Mesir.

Dalam pertempuran itu, kayu, batu dan bom petrol digunakan untuk mematahkan kemaraan kumpulan penunjuk perasaan penentang Hosni.

Menyentuh insiden itu, Ahmed Shafiq berkata, serangan itu merupakan satu kesilapan besar dan beliau berjanji akan melakukan siasatan bagi membolehkan setiap orang mengetahui siapa yang menjadi dalangnya.

Dalam pertempuran yang bermula malam kelmarin dan awal pagi semalam, sejumlah besar penyokong dan penentang Hosni bergaduh dalam peristiwa yang dianggap paling berdarah dalam sejarah tunjuk perasaan di Tahrir Square.

Tunjuk perasaan itu bermula sepuluh hari lalu oleh penyokong antipemerintahan yang mendesak Hosni meletakkan jawatan selepas memerintah selama 30 tahun.









2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SB Mesir sama dengan SB Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Dalam keadaan huru-hara seperti di Mesir memang tidak dinafikan bahawa ada banyak pihak akan mengambil kesempatan untuk kepentingan diri sendiri.

Jikalau peristiwa hitam di Mesir itu berlaku di Malaysia keadaan yang sama juga akan berlaku.

Rakyat yang memberontak mahukan perubahan perlu memikirakan bahawa mereka bukan saja akan berhadapan dengan Polis beruniform, Tentera dengan kelengkapan senjata... tetapi mereka juga perlu menghadapi penyokong pro kerajaan atau penyokong parti tertentu yang disebut sebagai kumpulan pengkhianat.

Di Selangor jika ada demostrasi ingin menuntut sesuatu dari pada kerajaan pusat mudah untuk mengetahui kumpulan mana yang harus rakyat Selangor hadapi selain polis anti rusuhan..

Sebagai contoh, isu air untuk rakyat Selangor... kumpulan mana yang jadi pengkhianat ketika MB ingin menghantar memorandam kepada Agong..?

Sedangkan ahli keluarga kumpulan pengkhianat itu juga melantak air free yang diberi oleh kerajaan negeri Selangor. Tak sedar diri.

Isu SUK... kumpulan mana yang terpekik terlolong membantah tindakan MB untuk kembalikan kuasa kepada Sultan Selangor memilih setiausaha kerajaan negeri..?

Kumpulan pengkhianat lebih merbahaya dari polis berunifor dan tentera yang bersenjata lengkap kerana kumpulan pengkhianat boleh menyamar dalam berbagai wajah.