11 Feb 2011

Mubarak Enggan Undur, Rakyat Lempar Kasut

Mubarak Serah Kuasa Kepada Naib Presiden, Namun Enggan Undur

KAHERAH: Presiden Hosni Mubarak pada Khamis mengumumkan akan menyerahkan kuasanya kepada Naib Presiden, Omar Suleiman dan mengarahkan pindaan perlembagaan.

Namun perubahan kuasa itu masih mengekalkan gelarannya sebagai Presiden sehingga peralihan kuasa yang akan dilakukan pada September depan.

Ucapan itu dibuat bagi memenuhi kehendak rakyat yang mendesak beliau meletakkan jawatan.

"Saya mengambil keputusan untuk menyerahkan kuasa kepada Omar mengikut apa yang terkandung dalam perlembagaan.

"Saya sedar bahaya yang sedang melanda dan ini telah memaksa kami untuk mengutamakan negara." katanya.

Bagaimanapun, ucapan itu telah menimbulkan kemarahan lebih 200,000 penduduk yang berkumpul di Dataran Tahrir pada hari ke-17 mereka berkumpul di situ dan membantah penyerahan kuasa kepada Omar.

Mengulas mengenai ucapan Hosni, Omar dalam satu temubual menyeru penunjuk perasaan yang berkumpul supaya kembali ke rumah dan menjalani kehidupan seperti biasa.


Mubarak Enggan Undur, Rakyat Lempar Kasut

Kenyataan Presiden Mesir Hosni Mubarak untuk tetap kekal sebagai presiden, mengundang kemarahan rakyatnya yang berkumpul di Tahrir Square. Warga Mesir melayangkan sepatu sambil meneriakkan Mubarak untuk turun.

Ketika Presiden Mubarak menyatakan akan terus menyelesaikan masa jabatannya hingga September mendatang, ratusan ribu rakyat Mesir marah memberontak marah. Mereka langsung berteriak meminta Mubarak pergi dari Mesir.

"Kami tidak akan pergi. Dia (Mubarak) yang akan pergi," ungkap para penunjuk perasaan seperti dikutip Reuters, Jumaat (11/2/2011).

Media CNN melaporkan saat ini rakyat mulai meninggalkan lokasi protes, yang letak berdekatan dengan Istana Presiden. Nampak raut kekecewaan terlihat jelas dari warga yang mengikuti protes ini.

Seperti yang juga dilaporkan oleh CNN, sebaik saja Mubarak selesai memberikan pidato rakyat Mesir beritndak langsung memberikan penolakan atas ucapan Mubarak itu. -







Tiada ulasan: