22 Feb 2011

Laporan Pilihanraya Kampus: Pro-M Menang Di UM & UKM, Tewas Di UPM & UTM

Semalam Kumpulan pro-Mahasiswa Universiti Malaya memenangi pilihan raya kampus universiti itu. Mereka menyapu bersih semua 9 kerusi umum dan mendapat 14 kerusi fakulti.

Lawan mereka hanya berjaya mendapat 16 kerusi fakulti. Manakala calon bebas menang dua kerusi fakulti.

Kumpulan Pro Mahasiswa (Pro-M) juga menang di UKM. Mereka mmenangi 23 dari 37 kerusi yang dipertandingkan pada pilihanraya kampus (PRK) 2011.

Menurut keputusan yang dimaklumkan Ketua Jentera Pro Mahasiswa UKM, Mohammad Ismail Aminuddin, sehingga jam 12 tengah malam tadi, jentera Pro-M menang kesemua lima kerusi umum bagi tahun tiga dan empat. Sementara bagi kerusi umum tahun satu dan dua, Pro-M menang dua kerusi dari tujuh yang dipertandingkan.

Ismail menjelaskan, pihaknya kini sedang mengemukakan bantahan rasmi berhubung tindakan berat sebelah pengerusi jawatankuasa pelaksana majlis pemilihan perwakilan pelajar, Musa Zainal yang membenarkan dua orang calon Pro Aspirasi bertanding, walaupun tidak layak bagi PRK ini.

“Ini kerana syarat utama untuk bertanding ialah setiap calon diwajibkan menghadiri bengkel pilihanraya. Dalam kes ini, calon dua Pro M tidak dibenarkan bertanding. Tetapi untuk calon Pro Aspirasi, mereka dibenarkan,” kata Ismail.

Sementara itu, keputusan tidak rasmi di Universiti Putra Malaysia (UPM) menunjukkan Pro-Aspirasi terus berkuasa.

Kumpulan Pro-Mahasiswa hanya berjaya mendapatkan 12 kerusi daripada 44 yang dipertandingkan.

Daripada jumlah 11 kerusi itu, 2 adalah kerusi umum, 8 kerusi fakulti manakala sebuah kerusi siswazah lanjutan.

Pro-Aspirasi pula mendapat 31 kerusi.

Di UTM pula, daripada keputusan yang diumumkan tengah malam ini, pro-A menang dengan mendapat 38 daripada 56 kerusi, lapor malaysiakini.

Pro-M mendapat 12 kerusi dan bebas 5. Satu kerusi tidak diketahui cenderung kepada pasukan mana.

Melepas tengah malam, pengiraan undi di USM masih berjalan.

Gambar ehsan NST




Tiada ulasan: