27 Feb 2011

Bekas Juara Taekwando Didenda Kerana Kegiatan Pelacuran

Pemenang pingat emas di dalam acara taekwando pada sukan SEA 1993 didenda sejumlah S$29,000 hari semalam kerana korupsi dan kesalahan yang berkaitan pelacuran.

Gambar: Wong bersama isterinya, Shirinbekova Yelena warga Uzbekistan berjalan keluar dari mahkamah

Isteri Wong Jing Ching, Shirinbekova Yelena, 23, seorang warga Uzbekistan, juga didenda S$8,000 kerana hidup dari kegiatan tidak bermoral dari sumber pelacuran, membantu suaminya menguruskan temujanji untuk mendapatkan para pelacur dalam tahun 2010.

Wong, alias Patrick Champion Wong, 40, berumur 22 tahun semasa beliau memenangi pertandingan taekwando kategori flyweight di Dewan Sukan Yishun. Beliau mengaku bersalah di atas lapan tuduhan dengan 17 yang lain setelah mengambilkira hukuman dijatuhkan. Tiga daripada mereka memperolehi sumber pendapatan dari kegiatan pelacuran yang dilakukan oleh para pelacur Uzbekistan, mengambil pelacur berumur 21 tahun di lapangan terbang, dan menguruskan tempat tinggal mereka di Landmark Village Hotel diantara April 29 dan Jun 2 2010.

Beliau merasuah penyelia keselamatan, Sazali Kassim, 31, S$1,200 pada setiap empat kejadian diantara Januari dan Mei 2010, sebagai pertukaran untuk tidak melaporkan kegiatan pelacuran di hotel berkenaan kepada pihak pengurusan. Wong juga berpakat dengan Sazali dengan memberinya S$600 upah kepada rakan setugasnya, Muhammad Farhan Osman, 23, pada bulan April, untuk tujuan yang sama.

Kesalahan telah kesan pada Jun 1 2010, apabila Wong menawarkan kepada anggota-anggota polis berpakaian preman di Orchard Towers samada mereka berminat untuk mendapatkan khidmat seks yang diberikan oleh 'pelacur Russia'. Beliau membawa mereka di dalam teksinya ke Victoria Street hotel dan menunjukkan mereka ke satu bilik untuk melihat lima orang pelacur Uzbekistan.

Sejurus selepas itu, satu pasukan pegawai polis menggelidah bilik tersebut dan menahan Wong bersama-sama dengan perempuan tersebut. Pasangan tersebut mula mengaturkan untuk rakan-rakan Shirinbekova menjalankan kegiatan pelacuran di Singapura dan meneriam komisyen dari mereka daripada setiap pelanggan yang mereka layan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tabik ler pada penguat kuasa tu..cam tu bila tau tugas dan tanggung jawab masing-masing, tak le dah ler makan gaji buta..rasuah pun sapu nanti orang marah tau..bila tak buat koje.

Li berkata...

Hah, hah, hah.
Ini jadi di Pulau Singa, ker?
Ingatkan di Malaysia!

zuraimi berkata...

rasuah guard pun makan ribu2...
so kesimpulannya...pelanggan dia confirm VIP atau VVVVVVIP....

kerajaan ada berani nak siasat sapa pelanggan dia?...hahahhaha