12 Feb 2011

700,000 Kondom Dari Malaysia Hilang

Polis Malaysia sedang menyiasat kehilangan lebih dari 700,000 kondom ultra-tipis yang dikapalkan dari negara itu menuju Jepun, kata polis Malaysia, kompas.com melaporkan.

Sagami Rubber Industries, pembuat kondom utama Jepun, minggu lalu, menyatakan, kondom-kondom itu dimuatkan dalam satu peti kemas dari sebuah kilang di Malaysia utara. Namun saat peti kemas itu dibuka di Tokyo, di dalamnya kosong dan mendapati ratusan ribu kondom itu telah hilang. Perusahaan itu mengatakan, kunci-kuncinya telah diganti semasa ia tiba di Tokyo.

"Kami menangani hilangnya kondom itu dengan serius. Kami sedang menyiasat kes tersebut," kata seorang jurucakap polis Malaysia kepada AFP.

Sato Koji, pengurus kilang kondom Sagami di negari Perak, Malaysia, menyatakan, mereka telah melaporkan kes hilangnya kondom-kondom itu kepada pihak polis. "Kami tidak senang atas insiden tersebut. Ini kes pertama sejak kami memulakan pengeluaran di Malaysia tahun 1997," katanya kepada AFP.

Para pegawai di kilang Sagami menyebutkan, kondom-kondom itu, yang 14 peratus lebih tipis dari kondom-kondom yang beredar di pasaran, senilai total 1.5 juta dollar AS pada harga pasaran di Jepun.

Syarikat penghantar peti kemas menyatakan, barang kiriman dari Malaysia sering hilang dan banyak kess dilakukan orang dalam.

"Ada kunci, pemetrian, dan daftar yang disediakan pengirim barang dan perusahaan pengiriman untuk setiap bahagian perjalanan dari kilang hingga destinasi agar mudah mengetahui bila dan di mana barang dimanipulasi atau diubah," kata Presiden Persatuan Pengiriman Barang Melalui Udara Malyasia Walter Cullas.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1 Malaysia semua boleh berlaku.