20 Dis 2010

Tokoh Islam Xinjiang Meninggal

Pemimpin Islim Xinjiang Meninggal

Beijing (AFP) - Lebih 5,000 penduduk Islam membanjiri jalan raya di ibu kota rantau barat China bergolak di Xinjiang untuk berkabung atas kematian ulama terkenal di tengah kehadiran besar-besaran polis.

Mahemuti, ulama Masjid Hantenggeli juga dikenali sebagai Masjid Agung Pagar Selatan meninggal dunia Khamis lalu menyebabkan penduduk Islam berkabung di ibu kota rantau ini di Urumqi, kata pegawai masjid.

“Kira-kira 5,000 penduduk Islam yang berkabung datang ke masjid Khamis lalu untuk berkabung atas pemergiannya,” kata pegawai yang dikenali sebagai Gelimu, semalam. Mahemuti meninggal dunia kerana penyakit jantung, katanya.

Mahemuti, 75, telah menjadi pemimpin penting Muslim selama 30 tahun lebih dan dikenal di seluruh Xinjiang, kata pusat tersebut.

Polis telah meningkatkan pengawasan pada kegiatan perkabungan di seluruh wilayah itu, khawatir bahwa ketegangan etnik yang membara dapat mencetuskan kerusuhan baru.

Wilayah Xinjiang yang jauh di barat, tempat masyarakat Uighur telah lama mendidih di bawah pemerintah China, telah mengalami beberapa penderitaan hebat kerana kerusuhan dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

1 ulasan:

Web Sutera berkata...

Allahu akhbar! Selamat jalan sahabat. Semoga Allah memberikan tempat yang sewajarnya untukmu di negeri kekal abadi. Amin!