20 Nov 2010

Lim Kit Siang Sudah Nampak, Peringatkan Pemimpin PR Selesaikan Masalah Dalaman

PRU-13: Kit Siang ingatkan PR, BN jangan hanyut dibuai mimpi

KUALA LUMPUR, 20 Nov —Lim Kit Siang mengingatkan kedua-dua rakan dan pesaingnya - BN dan Pakatan Rakyat (PR) agar tidak terlampau yakin bahawa keputusan pilihan rakyat umum ke-13 pastinya akan memihak ikatan masing-masing.

Pemimpin veteran ini (gambar) mendakwa BN dan PR berhadapan dengan “malapetaka” andaian politik hanya berdasarkan perkembangan semasa.

“Kesilapan besar bagi BN ialah mengandaikan bahawa ia masih boleh mengekalkan Putrajaya dan boleh menang balik kerajaan negeri Kedah dan Selangor daripada PR berdasarkan kejayaan dalam pilihan raya kecil Galas, Batu Sapi, Hulu Selangor dan Bagan Pinang,” kata penasihat DAP ini di Kota Kinabalu hari ini.

Kenyataannya dikeluarkan di ibu negara.

Beliau berkata pemimpin-pemimpin BN kelihatan terlalu yakin selepas membaca komen bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa perikatan itu boleh merampas balik Kedah dan Selangor, negeri terkaya dan paling maju.

Ahli Parlimen Ipoh Timur juga berkata PR juga berhadapan dengan risiko jika pakatan itu terlalu yakin dengan menganggap bahawa perjalanan mereka untuk menawan Putrajaya daripada penguasaan BN sudah tidak boleh “dihalang lagi.”

“Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mesti dengan segera memulihkan kehilangan keyakinan rakyat ke atas Pakatan Rakyat, bukan sahaja ekoran kekalahan di Galas dan Batu Sapi, tetapi juga daripada masalah-masalah dan pergolakan dalaman parti-parti Pakatan Rakyat,” tegas Lim.

Lim berkata pemimpin-pemimpin PR sewajarnya dengan segera mengatasi kesemua masalah yang wujud sekarang dan mengembalikan keyakinan awam yang terhakis.

Justeru kata beliau, PR tidak boleh selesa atau memandang mudah cabaran serius dan ancaman yang diperlihatkan oleh BN sama ada di peringkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.

BN dan PR masing-masing akan bertapak di Putrajaya di sebalik spekulasi bahawa pilihan raya umum akan diadakan tahun depan.

Beberapa komponen BN melihat pendirian terbaru Dr Mahathir mengenai prestasi perikatan itu pada pilihan raya umum ke-13 ada kebenarannya, tetapi pada masa yang sama mereka menyifatkan ia sebagai satu “kenyataan psikologi balikan” agar mereka tidak terus “seronok dan selesa.”

Malah, sebahagian besar mereka memperlihatkan keyakinan yang lebih tinggi dengan berpendapat BN berpeluang merampas sehingga tiga negeri termasuk kemungkinan Kelantan pada pilihan raya umum ke-13, yang disebut-sebut akan diadakan awal tahun depan

Dr Mahathir ketika bercakap kepada Bloomberg berkata BN berupaya untuk merampas balik satu atau dua negeri daripada PR dalam pilihan raya umum ke-13 atas alasan perikatan muda tiga komponen itu berada dalam keadaan goyah.

Bagaimanapun beliau berkata, BN kemungkinan “tidak akan mendapat majoriti dua pertiga (di Parlimen) bagi membolehkan mereka menerajui kerajaan (persekutuan) dengan majoriti selesa.”

Dr Mahathir melahirkan pendirian itu di sebalik spekulasi bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Pengerusi BN kemungkinan akan memanggil pilihan raya umum pada suku pertama tahun depan.

Malah Dr Mahathir juga menyifatkan kepimpinan Najib memperlihatkan “perubahan besar” berbanding era Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Pun begitu beberapa pemimpin PR berkata, mereka yakin akan mengekalkan negeri-negeri yang mereka menang dua tahun lalu.

Hari ini BN memperkenalkan beberapa pindaan peraturan, langkah yang bertujuan menjana sokongan yang hilang pada pilihan raya umum 2008.

Ulasan GB

Apa yang dinyatakan oleh Lim Kit Siang tersebut adalah secara umum. Namun kita dapat memahami secara khususnya ia ditujukan kepada Anwar dan PKR supaya selesaikan segera hal Pemilihan yang pincang.

Kit Siang juga memberitahu kita agar jangan terlalu konfiden ke Putrajaya sedangkan masalah dalaman parti yang menjadi komponen PR masih belum diselesaikan.

Jika Kit Siang tidak berpuas-hati dengan perkembangan yang melanda PKR, beliau kini berhak untuk tuntut jawatan Ketua Pembangkang daripada DSAI kerana DAP kini mendominasi PR.

Anwar perlu sedar dan cermin diri. Jawatan yang disandangnya itu adalah ehsan orang lain. Tetapi jika beliau masih cuba melaksanakan konspirasinya untuk mengekalkan kuasa-kuasa orang pilihannya dan menyerang orang-orang yang tidak disukainya, maka tidak mustahil ahli-ahli PKR sendiri yang akan bangun menentangnya satu hari nanti.

3 ulasan:

Waris berkata...

Anwar skrg dah kembali spt asal dgn perangai lama masa dlm umno dulu... perangai tak sedar diri. Terlalu agresif utk berkuasa. Patutlah org2 umno cuba cantas dia dulu. Lim kit siang ckp berlapik tapi tuju pd anwar terus sebenarnya. Itu pun pada yg reti bahasa. Kalau jenis tak reti bahasa tu ckp apa pun dia buat derk je. Jgn sampai semua rakyat menganggap anwar ni makhluk perosak. Rakyat yg menyokong umno menganggap anwar perosak bn. Kini rakyat yg menyokong PR pula akan anggap anwar perosak PR.

Tolonglah ubah sikap. TGHH dah berubah dah sikit2 selepas kena bantai teruk dulu. Karpal singh pun dah slow nampak perubahan dia. Kini anwar yg EGO tak nak mengaku silap.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong Waris diatas,

Kita hantam anwar, hantam azmin, bagus kita bagi kredit kat BN. Belasah lagi JPP...baru ngam.
Tapi kalau waris percaya PAS tawan Putrajaya...Sorry la. Saya suka blog ini kerana memberi sedikit talian hayat untuk BN yg gagal hantam Anwar. Biar PR lunyai.
Saya rasa GB pun suka.....

Tanpa Nama berkata...

anon 11.49

inilah masalah orang kita, iaitu pantang ditegur, nak di tuduh UMNO saja.

bila tak boleh jwb hujjah GB dia akan tuduh pelbagai tuduhan, talian hayat utk UMNOlah dan sumpamanaya.

Sedangkan "penipuan" oleh pimpinan PKR hendak didiamkan saja.

Demokrasi dicemari itulah sebenarnya perwatakan sebenar UMNO yang selama ini memperkudakan SPR dan SPRM.