30 Nov 2010

Demokrasi Terpilih Atau Demokrasi Berpilih?

Demokrasi Terpilih atau Demokrasi Berpilih? Oleh Faisal Mustaffa dan Lingswaran Singh

Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Konvensyen Selangor Democratic Action Party (DAP) baru sahaja selesai. Masing-masing sarat dengan permasalahan sendiri. Apa yang menarik untuk diperhatikan adalah perkembangan politik baru yang sudah mula bercambah dengan baik. Pemilihan Majlis Pimpinan KeADILan, walaupun dicemari pelbagai dakwaan penyelewengan seperti juga Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), telah berjalan dengan baik.

Ramai pengkritik yang tidak puas hati dengan cara perjalanan pemilihan tersebut. Namun itu bukan masalah rakyat. Itu permasalahan dalam parti tersebut, tidak melibatkan mereka yang bukan anggota parti. Sebagai pemerhati, sudah semestinya Malaysia telah melangkah ke arah demokrasi yang lebih matang dengan pengenalan sistem pemilihan terus ini.


Membawa perubahan ke Putrajaya

Kami harapkan agar KeADILan komited untuk membawa perubahan ini kepada sistem pilihan raya Malaysia jika suatu hari nanti mereka berjaya menawan 2/3 Dewan Rakyat. Suatu sistem di mana setiap rakyat berhak untuk menentukan tampuk pimpinan negara. Kami pasti rakyat Malaysia juga mahu peluang untuk memilih kabinet mereka sendiri, bukan seperti sekarang di mana mereka yang kalah pilihan raya umum dilantik menjadi senator dan kemudiannya menjadi menteri dan timbalan menteri.

Ada juga yang memperlekeh pemilihan menerusi pengenalan dasar satu anggota satu undi yang pertama di Malaysia, kerana jumlah yang keluar mengundi tidak memberangsangkan. Dari satu sudut yang lain, itu sebenarnya demokrasi. Hak untuk mengundi itu tidak boleh dipisahkan dengan hak untuk tidak mengundi. Jika ahli parti tersebut enggan untuk mengundi maka itu adalah satu demonstrasi demokrasi yang semakin matang. Berhubung masalah penipuan dan sebagainya, itu adalah perkara kedua, apa yang penting adalah amalan demokrasi itu sendiri.

Kami juga tidak sekepala dengan SPR yang mengikut nasihat kabinet yang rata-rata terdiri daripada mereka yang kalah dalam pilihanraya umum. Kononnya masalah yang akan dihadapi akan menjadi lebih besar daripada kebaikan yang akan diperoleh. Oleh yang sedemikian, mereka menangguhkan cadangan untuk mendaftarkan secara automatik hampir empat juta rakyat yang belum berdaftar. SPR juga khuatir kemungkinan jika sistem itu dilaksanakan pengundi yang tidak dapat dikesan akan berlipat ganda.

Selain daripada itu, parti pemerintah pula baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan membuka keahlian terus ke dalam Barisan Nasional. Ini juga satu perkembangan politik yang baik dan menggambarkan perubahan politik tanah air yang kian dewasa. Kami cuma berharap agar kenyataan itu tidak menjadi gimik politik semata-mata, dan jika terlaksana mungkin ada baiknya sistem pemilihan keADILan ditiru tanpa mempedulikan retorika politik yang bakal timbul. Barangkali parti-parti komponennya juga wajar mengadaptasi sistem pemilihan ini.

Demokrasi tanpa hak asasi

Ini adalah kerana, pemilihan terus memperlihatkan ciri-ciri demokrasi tulen, sistem ini bukan milik sesiapa, sistem ini milik masyarakat yang mengamalkan prinsip-prinsip demokrasi, dan Malaysia adalah satu contoh demokrasi. Namun tidak memadai jika demokrasi hanya dizahirkan melalui pemilihan tampuk pimpinan parti dan kerajaan, demokrasi juga harus dipupuk melalui amalan sosial. Kebebasan kehakiman, kebebasan media, kebebasan bersuara dan sebagainya adalah komponen-komponen penting dalam menyuburkan demokrasi.

Demokrasi tanpa hak berhimpun, hak bersuara, hak untuk berpolitik dan hak asasi umpama demokrasi sandiwara buatan Myanmar. Suatu produk yang kita tidak mahu, satu produk yang amat menghampakan, suatu produk yang menghina intelek rakyatnya. Kami mengharapkan amalan demokrasi yang lebih berkesan di Malaysia, di mana proses membuat keputusan sesuatu dasar awam mahupun projek awam melibatkan masyarakat secara terus.

Sewajarnya kita sebagai masyarakat yang mendukung demokrasi harus menjadikan amalan demokrasi itu satu proses dalam hidup seharian. Anak-anak kita harus diajar berdemokrasi dari bangku sekolah lagi. Mungkin Malaysia berpeluang menjadi lebih baik, mungkin Negara yang terbaik di rantau ini, namun semua itu hanya harapan suatu perjuangan indah semata-mata jika kita tidak berani berubah.

Nelson Mendela berjaya menghapuskan dasar Apartheid yang memisahkan rakyat Afrika Selatan selama 47 tahun melalui demokrasi. Barangkali demokrasi yang lebih baik mampu menyelesaikan masalah-masalah politik yang telah membelenggu fikiran kita sejak merdeka. 28 juta rakyat tidak mungkin diwakili oleh satu kabinet kecil yang terdiri daripada mereka yang kalah dalam pilihanraya, demokrasi tulen datangnya daripada rakyat, bukan mana-mana parti politik. -MR

Tiada ulasan: