21 Okt 2010

Bakar Rumah Selepas Bergaduh

Alor Setar: “Saya terpaksa buat laporan polis kerana bimbang anak saya ugut nak bakar diri dan rumah ini,” kata Khua Ai Git, 56, ibu kepada Tan Chee Leng, 32, yang dipercayai kurang siuman dan bertindak membakar rumahnya selepas bergaduh dengan adiknya dalam satu kejadian kebakaran membabitkan tiga rumah dan kereta di Lorong Mat Saman, Seberang Perak, malam kelmarin.

Khua berkata, pergaduhan itu bermula jam 4 petang antara Tan dengan adik lelakinya tanpa diketahui puncanya.

“Saya takut kerana anak saya ada sakit mental...dia ugut nak bakar diri dia dan rumah ini. Saya buat laporan polis kerana bimbang sesuatu yang buruk berlaku.

“Selepas membuat laporan, anggota polis datang rumah memujuk anak saya, manakala saya pula berada di balai polis kerana bimbang pulang ke rumah,” katanya.

Berikutan laporan itu, empat anggota polis ke rumah berkenaan memujuk dan mententeramkan keadaan, namun lelaki itu berkeras dan mengurung diri dalam rumahnya.

Bagaimanapun, kira-kira jam 8 malam, lelaki itu membakar bahagian dalam rumahnya menyebabkan kebakaran kecil berlaku dan api tidak dapat dikawal serta merebak dengan pantas apabila dia dikatakan menyimbahcecair dipercayai petrol.

Difahamkan apabila mendapati api marak, lelaki itu melarikan diri mengikut pintu belakang.

Sementara itu, Khua berkata, beliau dihubungi adiknya memberitahu rumahnya dan dua rumah jiran mereka termasuk kereta terbakar.

“Saya bergegas pulang ke rumah kerana terlalu risau dengan kejadian itu apatah lagi kedua-dua anak saya sedang bergaduh.

“Saya tidak sempat menyelamatkan barang kerana ketika saya sampai di rumah, api marak dan kereta di hadapan rumah saya terbakar,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Raja, Idris Maidin, berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kebakaran pada jam 8.29 malam dan 24 anggota bersama dua jentera bergegas ke tempat kejadian untuk memadamkan api.

Katanya, bomba mengambil masa kira-kira 15 minit untuk mengawal api daripada merebak ke rumah berhampiran dan siasatan menemui dua bekas mengandungi cecair mudah terbakar yang digunakan lelaki kurang siuman itu untuk membakar rumahnya.

Dalam perkembangan sama, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Abdul Ghafar Rajab, mengesahkan suspek ditahan ketika menerima rawatan di hospital tidak lama selepas melarikan diri dari rumah dan kes itu disiasat di bawah Seksyen 435 Kanun Keseksaan. -hmetro

Tiada ulasan: