12 Sep 2010

TERKINI: Peguam Bergelar Datuk, Adik dan 6 Pekerja Ditahan

Peguam Bergelar Datuk, Adik Dan Enam Pekerja Ditahan Ekoran Kematian Sosilawati

Gambar:ERYI Dekritawati Yuliana Bukhari, 25, anak sulung kepada Datuk Sosilawati mengadakan sidang media di hadapan rumahnya di Gombak. Manakala gambar bawah, wartawan dan orang ramai menunggu di jalan masuk ke kawasan ladang yang dipercayai lokasi kes pembunuhan di Ladang Gandong, Tanjung Sepat, Morib dekat Banting. - Foto Azahan Rosli/BERNAMA

Polis menahan seorang peguam bergelar Datuk dan adiknya serta enam pekerja kebun kelapa sawit milik mereka di mana jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi dipercayai dibunuh.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata kesemua suspek dipercayai terlibat membunuh mangsa sebelum mayat mereka dibakar dan abunya dibuang ke dalam sebuah anak sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat di sini.

Bercakap pada sidang media di Ibu Pejabat Daerah Kuala Langat di sini, Mohd Bakri berkata polis membuat tangkapan pertama pada 10 Sept melibatkan lima orang.

Semalam, Datuk itu dan adiknya yang juga seorang peguam dan berpusat di sini ditahan manakala seorang lagi suspek ditahan Ahad.

Beliau berkata hasil penyiasatan polis, mereka mengaku bertanggungjawab dalam membawa kesemua mangsa ke kebun kelapa sawit itu seluas 1.6 hektar, sebelum memukul sehingga mati dan membakar mayat kesemua mangsa.

Selain Sosilawati, turut dibunuh pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32. Mereka dilaporkan hilang sejak 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah.

Bagaimanapun, Mohd Bakri berkata beliau tidak dapat mengesahkan tarikh sebenar kesemua mereka dibunuh, tetapi ia mungkin di antara tarikh mereka dilaporkan hilang pada 30 Ogos sehinggalah semalam.

Mengenai motif kejadian, beliau berkata ia lebih ke arah saingan perniagaan dan urusniaga kewangan di antara suspek utama (kedua-dua peguam) dan Sosilawati. -- BERNAMA


Kes Sosilawati: Polis Berkampung Di Lokasi Sejak 2 Minggu Lalu
Oleh IWAN SHU -ASWAD dan AU YEONG HOW

KUALA LANGAT: Sudah dua minggu ramai polis dilihat di sekitar Ladang Gadong, Tanjong Sepat di sini bagi melakukan siasatan.

Keadaan itu disedari penduduk sekitar sehingga menimbulkan pelbagai persoalan dan andaian.

Bagaimanapun ia terungkai ekoran penemuan empat mayat yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47 bersama tiga individu lain.

Ketua MIC Cawangan Taman Gadong, M. Mohan, 53, berkata, beliau mendapat tahu berita tersebut apabila pihak polis mula mengawal pergerakan keluar masuk di simpang ke ladang terbabit pada Sabtu.

"Ketika itu saya mahu ke Kuil Sri Maryaman yang terletak di laluan masuk berkenaan. Saya dimaklumkan polis bahawa mereka sedang melakukan siasatan. Ini pertama kali kejadian seumpama ini berlaku di sini," katanya di sini pada Ahad.

Difahamkan, Ladang Gadong itu dimiliki seorang peguam bergelar datuk yang pernah dicari polis bagi membantu siasatan.

Ladang milik persendirian berkeluasan tiga ekar itu mempunyai ternakan ayam, lembu dan kambing.

Sementara itu, tinjauan mStar Online di rumah banglo Sosilawati pada 11:30 pagi, lebih 10 wartawan dan jurugambar telah berkumpul di depan kediaman mewah itu.

Pada 12 tengah hari, abang sepupunya, Elias berkata, abang dan adik Sosilawati telah ke Banting pada sebelah pagi.

Katanya, anak-anak Sosilawati berada di rumah dan masih tunggu pengesahan polis.

"Mereka okey setakat ini. Mereka masih tunggu apa-apa perkembangan daripada polis," katanya.

Ahli keluarga enggan menemui media.

Pada 12:30 tengah hari, Elias memaklumkan kepada pemberita bahawa mereka telah menerima panggilan polis.

Katanya, polis memberitahu besar kemungkinan mangsa ialah Sosilawati.

Ahli keluarga pengasas produk kecantikan Nouvelle Visages itu masih enggan bertemu media selepas pengumuman polis yang mengesahkan empat mayat itu adalah Sosilawati dan tiga yang lain.

Seorang ahli keluarga Sosilawati dilihat menangis di perkarangan rumah sambil ditenteramkan oleh dua yang lain.

Setengah jam selepas pengumuman polis itu, sanak-saudara mahupun kenalan Sosilawati dilihat datang ke rumah beliau.

Menurut pesanan ringkas yang diterima wartawan mStar Online, anak keempat Sosilawati, Rina dipetik sebagai berkata, "Kalau betul mak tak ada lagi, bawa dia tunjuk depan Rina. Abah cari mak abah," raung Rina sejurus ketika sidang akhbar mengenai kematian ibunya disiarkan di televisyen. -mstar



petikan sebelum ini

Kehilangan Sosilawati, 47, bersama tiga lelaki lain dipercayai didalangi seorang ahli perniagaan bergelar ‘Datuk’ yang dikatakan individu terakhir yang ditemui jutawan kosmetik itu ketika urus niaga tanah dijalankan di Banting, Selangor pada 30 Ogos lalu.

‘Datuk’ berkenaan yang mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan dipercayai berperanan sebagai broker dalam penjualan tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang.

Satu sumber memberitahu, ahli perniagaan itu dipercayai mempunyai banyak petunjuk bagi membantu siasatan kes, termasuk mengesan lokasi keempat-empat mangsa disembunyikan.

“Dia dikatakan pernah terbabit dalam kegiatan penipuan jual beli tanah, dipercayai didalangi sindiket terancang. Malah, beberapa laporan polis pernah dibuat terhadapnya sebelum ini berkaitan urus niaga tanah.

“Difahamkan, ahli perniagaan terbabit mahir ‘menghilangkan’ pelanggannya,”


LAPORAN SEBELUM INI


Ulasan GB

Rakyat tertanya-tanya, jika polis sudah mendapat petunjuk awal dan dikatakan telah berkampung sejak 2 minggu lalu di kawasan kejadian, bagaimana pembunuhan tersebut boleh berlaku juga?


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jawapan nye... yg bertanya itu dungu...

Tanpa Nama berkata...

Kalau polis dah berkampung dkt 2 weeks...maknanya Dtk S n de gang dah meninggal dunia on de day thy turun ke Bantinglah. Knp polis masih tk dpt confirm bila dia Innalillah..hmmm or polis masih tunggu siapa lagi yg bersama2 dgn urusan tanah 'bogus'...kesian Dtk S n gang..harap dicucuri rahmat roh mrk.. Knplah sampai tergerak hati mrk bunuh psl duit...manusia makan org...cannibal n hanibal... Con Man mmg zaliiimmmmm.

Tanpa Nama berkata...

kejamnye...tak tertanggung kesedihan sume keluarge mereke..kenape la zalim sangat. ya allah beri lah ketabahan pada seluruh keluarga mereka ya allah. jatuhkanlah hukuman y setimpal pada mereka y bersalah.