2 Sep 2010

Pengetua Rasis Mengapa Masih Tidak Dikenakan Tindakan?

Umno-BN Takut Ambil Tindakan Terhadap Pengetua Rasis

Ahli Parlimen Bakri Er Teck Hwa membantah sekeras-kerasnya kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim bahawa Wee Meng Chee atau Namewee harus disiasat kerana filem terbarunya "Nah!" disifat boleh mencetus api perkauman.

Teck Hwa dalam kenyataan media yang mewakili DAP Bahagian Muar berkata Namewee dalam filem terbarunya telah menyampaikan pendirian kebanyakan kaum Cina iaitu tidak bersetuju dengan tindakan segelintir pihak yang cuba memprovokasikan sentimen perkauman.

"Kami kesal dengan tindakan polis yang menghantar 3 kereta peronda polis ke rumahnya semasa tinggal 15 minit negara menyambut kedatangan hari kemerdekaan yang ke-53.

"Namewee sudah menjelaskan pendiriannya dalam filem terbaru iaitu membantah kenyataan perkauman daripada Pengetua sekolah Puan Siti Insyak Mansor dan pendirian Kementerian Pendidikan yang tidak mengambil sebarang tindakan tegas terhadapnya," tegas Teck Hwa.

Namun, sehingga ke hari ini, katanya pihak yang terbabit masih bebas dari segi undang-undang dan hukuman terhadapnya hanyalah memindahkannya tersebut ke sekolah lain untuk meredakan kemarahan orang ramai.

Seruan masyarakat Cina adalah tegas dan sama iaitu pihak yang terlibat harus dihadapkan ke mahkamah untuk meneriman tindakan yang sewajarnya.

"Sekiranya ia hanya merupakan satu kes kecuaian dalam sistem pendidikan maka guru tersebut boleh dimaafkan kerana jasa guru yang berat iaitu mendidik generasi akan datang.

"Kementerian Dalam Negeri masih meneruskan pendakwaan terhadap Namewee maka ini menunjukkan kerajaan bersetuju dengan kenyataan rasis daripada Pengetua tersebut dan pendirian KPM yang memandang ringan insiden ini.

"Secara tersirat, kerajaan telah bersetuju dengan tindakan rasis segelintir pihak di negara ini," kata Teck Hwa.

Beliau turut melahirkan kekesalannya dengan tindakan pihak tertentu yang masih bebas menyamakan sesuatu kaum dengan pendatang, pelacur, pengemis.

"Dalam hal ini, slogan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak iaitu "1Malaysia" kini sudah terkecai," ujarnya lagi.

Ulasan GB

Inilah akibatnya perjuangan bangsa yang tidak bersandarkan agama yang ditaja oleh UMNO.

Rasulullah bersaabda: "Ya Rasulullah? Apakah dia fanatik (assabiyah) itu ya Rasulullah? Jawab Rasulullah saw… ”Engkau menolong kaum mu di atas dasar kezaliman”. Itulah fanatik namanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam perkasa juga, siapa berani sentuh????