10 Sep 2010

Akhbar Media Arus Perdana Di ambang Kebangkrapan. Teruskan Boikot

Akhbar-akhbar Malaysia kini sedang mengalami kejatuhan di dalam edarannya apabila pembaca beralih kepada Internet untuk berita-berita terkini dan kisah skandal mirip tabloid untuk bacaan hiburan dan sensasi mereka.

Edaran akhbar arus perdana — The Star, New Straits Times, Utusan Malaysia dan Berita Harian — telah merudum sejak lima tahun belakangan ini, malah di dalam beberapa kes begitu dramatik sekali. Hanya satu akhbar terkecuali iaitu akhbar harian Cina Sin Chew yang memperlihatkan peningkatan.

Angka-angka dari Audit Bureau of Circulations (ABC) menunjukkan dalam masa 2005 ke 2009, edaran The Star jatuh dari 310,000 ke 287,000 (-7.4 peratus), the New Straits Times dari 139,000 ke 111,000 (-20 peratus), Utusan Malaysia dari 213,000 ke 169,000 (-21 peratus) dan Berita Harian dari 204,000 ke 155,000 (-24 peratus).

Walau bagaimana pun Sin Chew, menyaksikan lompatan dari 324,000 ke 382,000 (+18 peratus).

Arah-aliran menurun ini berterusan untuk tahun ini dengan edaran NST menjunam bawah 100,000 naskah beberapa hari sebelum ini.

Selain dari kejatuhan di dalam edaran, akhbar arus perdana juga tidak dapat dijual banyak di luar Lembah Klang, sehingga menjurus persoalan samada mereka upaya untuk mempengaruhi pendapat orang awam sepertimana yang diharapkan oleh Barisan Nasional (BN).

The Malaysian Insider difahamkan editor-editor kanan akhbar ingin memberikan pandangan alternatif dan pembangkang lebih luas dengan kawalan ketat dari Putrajaya dan Umno tetap berterusan.

Kombinasi perubahan citarasa dengan ledakan persaingan Internet telah menyebabkan kejatuhan ini.

Ramai pembaca korporat telah beralih membaca akhbar online dan mengurangkan langganan untuk pejabat mereka.

Masyarakat awam pula dilihat begitu bosan dengan darama politik dengan pendapat bahawa media arus perdana begitu dikawal oleh kerajaan dan dilihat menapis berita-berita yang disiarkan.

Satu kajian dari pihak bebas, Merdeka Center menemukan 54 peratus Melayu dan 55 peratus Cina tidak percaya dengan laporan dari media arus perdana.

Pelajar-pelajar kolej pula, samada tidak yakin dengan media arus perdana atau mengabaikannya terus, lebih suka mempelbagaikan sumber untuk mendapatkan maklumat dan hiburan. -petikan dati TMI Terjemahan bebas GB.

Ulasan GB

Demikian episod terkini dan kita yakin edaran media arus perdana ini akan terus merudum sehingga akhirnya mereka gulung tikar!

Terlalu membiarkan diri mereka menjadi lembu-lembu UMNO BN yang sedang menghampiri kepupusan itu ditambahi pula dengan ledakan internet yang mungkin disekat, pembaca yang kini berminda global tidaklah mudah untuk diperbodohkan oleh media-media arus perdana ini.

Kita yakin para pengiklan yang masih mempercayai akhbar media arus perdana kini, akan beransur-ansur beralih membelanjakan bahagian pengiklanan mereka untuk akhbar alternatif dan seterusnya menghentikan pembaziran mereka di perbelanjaan peingiklanan di media arus perdana. Sehingga akan sampai di satu ketika rakyat juga akan memboikot para pengiklan yang mengiklankan produk mereka di media arus perdana.

Selain daripada akhbar, media eletronik seperti radio dan TV dari arus perdana juga akan menerima kesan yang sama dimana penonton TV1, TV2, dan TV-TV kepunyaan Media Prima akan beralih kepada stesyen-stesyen luar negara serta menonton berita-berita dari internet seperti Al-Jazeera dan lain-lain.

Rakyat Malaysia telah berubah, lebih berilmu dan globalisasi, cuma UMNO BN dengan konco dan pencacai mereka masih tinggal di dalam gua.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Teruskan boikot akhbar-akhbar ni.Kalau boikot dipertingkatkan,akhbar-akhbar ini akan tutup dan baru depa tahu kad mana nak cari makan.Kalau tak buat begini,depa akan terus merapu dan ingat pembaca semua bodoh.Kuasa ditangan pembaca,bukan ditangan UMNO atau BN.

Tanpa Nama berkata...

puak2 surat habaq tersebut buat pekak badak depa buat2 tak tau yg depa dok mentahkedaghah duit hasil dari sumpah seghanah oghang ghamai kat depa yg dok buat berita sensasi dan putaq alam, tu pun dah nak bengghap tak nak sedaq lagi maknusia jenes apa pun tak tau.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak baca berita bohong baik beli komik dari beli ahbar...

Tanpa Nama berkata...

akhbar BN buat bungkus nasi lemak saja gunanya....

Tanpa Nama berkata...

Tahniah akhbar arus perdana BN yang menyiarakan berita bohong hingga orang tak percaya pada UMNO dan BN