25 Ogo 2010

Saksi Utama Kes Videk Lingam Diancam

Kes Video VK Lingam: Bekas Setiausaha Diancam, Pejabat Ahli Parlimen Diceroboh

Dua orang saksi utama yang terbabit dalam kes video VK Lingam, Loh Gwo Burne dan G Jayanthi mendakwa menerima ancaman terhadap keselamatan diri mereka daripada pihak yang tidak diikenali.

Jayanthi yang merupakan bekas setiausaha peguam VK Lingam, mendesak pihak polis menjalankan siasatan terperinci termasuk ugutan serta ancaman yang diterima melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar ke telefon bimbit miliknya.

Dalam satu laporan bertarikh 7 Julai lalu yang dibuat di Balai Polis Daerah USJ 8, Subang Jaya antara lain menyatakan, Jayanthi mempercayai SMS tersebut dihantar dari luar negara melalui nombor yang di daftarkan di United Kingdom.

Kata beliau sebanyak tujuh SMS ancaman diterima dari individu yang tidak dikenali.

Antara teks pesanan berbentuk ancaman yang dihantar oleh individu tidak dikenali itu berbunyi, "Ini hanyalah permulaan, bulan ini kau akan menangis, sehingga tiada air mata lagi untuk dikeluarkan. Kau akan dimalukan di khalayak ramai".

Selain itu, teks lain yang dihantar berbunyi, "Aku akan hantar pita audio tentang kau, yang mana amat disukai oleh semua orang untuk dengar. Aku ada cap jari dan suara kau. Harap kau akan seronok menikmatinya".

"Ancaman yang diterima ini menakutkan saya. Perkara ini serius. Saya telah menyerahkan bukti kepada Suruhanjaya DiRaja Penyiasatan. Bukti dalam bentuk kertas dokumen termasuk juga telefon bimbit saya. Apa lagi yang mereka mahu?

"Tambahan pula, bekas pemandu VK Lingam, Ramachandran dan adiknya, Rajendran telah meninggal dunia. Saya tak tahu sekiranya kematian ini ada kaitan (dengan kes ini). Ada yang kata kerana kemalangan, dan ada yang kata kerana sakit akibat serangan jantung. Kita tidak tahu. Ia memang misteri," kata Jayanthi pada sidang media semalam.

Sementara itu, Gwo Burne yang juga Ahli Parlimen Kelana Jaya yang merakam perbualan VK Lingam dalam video kontroversi tersebut menjelaskan, Pusat Khidmat Masyarakat yang dikendalikan oleh pembantu khas yang juga adiknya, Loh Gwo Fynne di Bandar Sunway telah berkali-kali disabotaj sejak beliau menjadi wakil rakyat.

Terbaru, penceroboh didakwa memotong empat kabel utama yang menghubungkan bekalan elektrik ke pejabatnya.

Selain itu terdapat barangan yang hilang, termasuk peralatan komputer dan juga makanan dan minuman yang disimpan.

Siling di bilik utama juga dipercayai telah dipecahkan oleh penceroboh.

Berikutan itu, satu laporan polis telah di buat di Balai Polis Sungai Way Isnin lalu.

"Untuk mengatakan perbuatan ini bukan tindakan politik juga sukar. Untuk mengatakan bahawa ia tidak berkaitan juga tidak boleh. Masalahnya kejadian pecah masuk ke Pusat Khidmat ini terlalu kerap dan khusus disasarkan ke pejabat saya.

"Saya memang berasa bimbang dengan keselamatan saya, terutamanya apabila bergerak di tempat terbuka. Tetapi sebagai Ahli Parlimen, saya perlu menjalankan tugas saya. Saya tiada pilihan," kata Gwo Burne.

Sehubungan itu Gwo Fynne menjelaskan, tiada dokumen penting atau sulit yang hilang di pusat khidmat tersebut namun kata beliau beberapa barangan yang hilang antaranya borang keahlian KEADILAN dan juga wang tabung derma di kaunter pusat khidmat tersebut.

"Perkara ini hanya diketahui apabila saya datang ke pusat khidmat ini semalam. Sebelum ini pun memang ada perbuatan khianat dan sabotaj dilakukan. Mereka datang berulang kali untuk melakukan (perkara) ini," kata Gwo Fynne. -SK

Ulasan GB

Yang nyatakan hal ini berlaku hampir seretak dengan permohonan VK Lingam membuat permohonan semakan terhadapan peenemuan Suruhanjaya Diraja di Mahkamah Rayuan.

Sementara modus operandinya hampir serupa dengan kes-kes pencurian laptop mereka yang terlibat di dalam perbicaraan di mahkamah.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kes seperti ini selslunya pehak polis akan membuat siatan keatas pehak pengadu seperti kes surat berisi peluru tempoh hari.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa nak percaya polis lagi? Polis malaysia ni polis yang paling bangang dalam dunia. Dia orang cuma berani pau pendatang haram je...