16 Ogo 2010

Permohonan Anwar Ditolak, Rakyat Tuntut Sistem Juri DIkembalikan

Permohonan Anwar batal tuduhan liwat ditolak

Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya membatalkan tuduhan liwat ke atas dirinya.

Mahkamah memutuskan hubungan antara saksi utama den timbalan pendakwa raya tidak menjejaskan integriti pihak pendakwa.

Anwar membuat permohonan itu berikutan dakwaan ada hubungan mesra antara Mohd Saiful Bukhari Azlan dan DPP Farah Azlina Latif.

Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah juga menolak permohonan peguam Anwar supaya prosiding digantung sehingga rayuannya diputuskan pagi ini.

Hakim mengarahkan peguam sedia untuk meneruskan perbicaraan hari ini.

DPP digugurkan

Dalam permohonan difailkan pada 2 Ogos lalu, Anwar memohon membatalkan tuduhan liwat dengan alasan integriti dan kesaksamaan pasukan pendakwaan terjejas berikutan dakwaan hubungan sulit antara seorang timbalan pendakwa raya dengan saksi utama kes itu.

Berdasarkan afidavit yang diikrarkan olehnya, Anwar mendakwa Farah yang mempunyai pengetahuan kepada kertas-kertas siasatan, telah menjalinkan hubungan dengan Mohd. Saiful saksi utama pendakwaan dalam kes itu.

Justeru saksi pendakwa pertama itu didakwa mempunyai akses kepada kertas-kertas siasatan yang diklasifikasi sebagai terhad dan sulit di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA) termasuk kenyataan Anwar di bawah Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah dan minit-minit sulit antara pihak polis dan pendakwaan.

Oleh itu, katanya, Farah telah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 8(1) OSA manakala Mohd. Saiful Bukhari melakukan kesalahan di bawah Seksyen 8(2) akta sama.

Bagaimanapun, hakim berkata, peranan Farah Azlina dalam kes pendakwaan adalah terhad dengan mencatat nota prosiding saja, tidak mempunyai akses kepada kertas siasatan, tidak mengetahui mengenai strategi pendakwaan dan tidak mengendalikan saksi.

Kedua-dua Mohd Saiful dan Farah tidak berkata apa-apa tentang dakwaan hubungan mereka.

Anwar, 63, didakwa meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful, 25, di Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara jam 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Ulasan GB

Terperanjatkah kita? Lansung tidak kerana kita sudah tahu Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah sudah pun ada keputusan sebelum mendengar permohonan Anwar tersebut.

Dasyat gila sistem kehakiman yang ada kini.

Hanya satu - kembalikan sistem juri di dalam sistem kehakiman negara dan nyahkan hakim-hakim durjana yang banyak berkeliaran di dalam Palace Of Justice.


2 ulasan:

Matketor berkata...

Jika beginilah perangai hakim yang dilantik oleh UBN maka rakyat lebih redha menggunakan undang undang rimba..bukan selamanya..tapi untuk mengusir hakim hakim yang menyalahguna kuasa...melucutkan kuasa polis polis yang sombong dan bongkak..mencantas ahli ahli politik yang gilakan harta rakyat..dan akhirnya membina kembali sistem pentadbiran negara yang sudah rosak angkara UBN, juak juak, pencacai pencacai, katak katak, ulamamak ulamamak dan kroni kroninya.

Tanpa Nama berkata...

kepada RPK dedahkan pulak pasal kebusukan hakim hakim ni..biar terkencing dalam seluar hakim hakim yang korup dan menyalahgunakan kuasa...