14 Ogo 2010

Peluru M16 Milik Siapa?

Peluru M16: Timbul "spekulasi tidak sihat"

PETALING JAYA: Siapakah yang mempunyai akses kepada peluru hidup M-16 yang dikirim kepada Ketua Publisiti DAP dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua dua hari lalu?

Orang awam tidak dibenarkan memiliki senjata api. Ini menimbulkan "spekulasi tidak sihat" sama ada hanya pegawai keselamatan sahaja yang mempunyai akses kepada senjata api.

Bercakap kepada wartawan di ibu pejabat DAP di sini semalam, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata polis dan kerajaan pusat harus bertindak segera terhadap sesiapa sahaja yang terlibat dalam "permainan" ini.

“Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) memang prihatin kerana M-16 adalah senjata api yang tidak dibenarkan untuk dimiliki oleh orang awam dan hanya boleh digunakan oleh anggota pasukan keselamatan.

“Ini telah menimbulkan spekulasi yang tidak sihat dan implikasinya adalah serius dan bahaya," kata Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Beliau menambah bahawa pihak berkuasa perlu melihat ancaman bunuh ini secara serius untuk mengelak spekulasi tidak sihat dan hubungkaitnya dengan peluru M-16.

Dua hari lalu, DAP dikejutkan dengan pengiriman peluru hidup M-16 kepada Pua yang dipercayai ada kaitan dengan gesaannya supaya memansuhkan diskaun kepada Bumiputera terhadap rumah mewah dan hartanah komersial.

Surat ini memberi amaran kepada Pua supaya berhati-hati dengan setiap gerak gerinya dan penulis itu mendakwa beliau (penulis) mengetahui secara terperinci mengenai keluarga, pejabat, kenderaan dan lokasi rumah Pua.

Ini kali ketiga parti pembangkang menerima ancaman bunuh. Pada 2008 dan 2009, Pengerusi DAP dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh menerima peluru hidup melalui surat kerana mempersoalkan hak istimewa orang Melayu dan Raja-Raja Melayu.

Belum ada keputusan tentang rayuan Tee

Dalam perkembangan lain, Lim berkata, CEC telah menerima rayuan daripada Tee Boon Hock, ahli Majlis Perbandaran Klang yang dipecat dua hari lalu.

Bagaimanapun, jawatankuasa itu belum membuat keputusan terhadap rayuan itu. Tee mempunyai masa 14 hari untuk membuat rayuan. Beliau telah dipecat pada 31 Julai berhubung surat sokongan yang dikeluarkan kepada syarikat milik anaknya.

“Jadi jika sekiranya beliau mahu memberi maklumat lebih lanjut, beliau boleh berbuat demikian sebelum tempoh rayuannya tamat," katanya.

Lim juga menjelaskan CEC seharusnya mendapatkan maklumat lanjut dalam kes ini dari kerajaan negeri Selangor yang memecat Tee sebagai ahli MPK kerana melanggar kod etika.

“Kerajaan Selangor nampaknya memecat beliau atas sebab yang lain. Jadi kami mahu mengumpul maklumat daripada mereka sebelum membuat keputusan.

"Saya fikir adalah adil mengumpul semua maklumat kes ini, sebelum kami membuat keputusan rayuannya," katanya sambil menambah EC akan mengadakan satu lagi mesyuarat selepas ini.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas mengenai exco Selangor Ronnie Liu yang juga Adun Pandamaran yang diberi amaran oleh jawatankuasa disiplin berhubung pengeluaran surat sokongan semalam.

“Kami akan memberi komen selepas tempoh rayuan 14 harinya tamat," katanya. -FMT
Ulasan GB

Ini mengingatkan kita mengenai bom C4 di dalam pembunuhan Altantuya.

Rakyat berhak untuk mempersoalkan dari mana peluru M16 itu diperolehi JIKA BUKAN DARI PIHAK KESELAMATAN SENDIRI.

Nampaknya pemerintahan BN di era Najib banyak perkara yang melibatkan peluru dan senjata api disalahgunakan.

Modus operandi pihak-pihak tertentu terutama polis juga nampaknya sudah tidak ada nilai lagi. Sudah banyak yang berhamburan bocor di mana anggota polis menjadi pihak yang sentiasa menimbulkan provokasi malah menyebabkan kecederaan dan kematian anggota masyarakat.

Semuanya ini PERLU DIHENTIKAN segera! Hanya satu jalan -> TUKAR KERAJAAN.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

siapa nak ngaku milik dia peluru tu... melainkan kalau peluru tu boleh beritahu kita siapa tuannya... KALAU ORANG AWAM TIDAK DIBENARKAN MEMILIKI PELURU JENIS INI... LU BOLEH PIKIRLAH SENDIRI SIAPA TUANNYA.... HE.. HE.. HE.. KENA BUAT SILAP MATA YA.... MUDAH2AN ALLAH BERI PETUNJUK KEPADA KITA SIAPA TUANNYA... YA...