19 Ogo 2010

Apa Perlu PAS Menyibuk Dalam "Perang" UMNO-MCA?

Hak Melayu: PAS beri amaran pada MCA

PAS hari ini memberi amaran kepada MCA supaya tidak bermain dengan politik perkauman yang sempit untuk meraih semula sokongan Cina yang semakin luntur kepada BN.

Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa berkata kenyataan presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan resolusi Kongres Ekonomi Cina, Sabtu lalu yang menggesa kerajaan mengurangkan ekuiti bumiputera dalam sektor ekonomi baru-baru ini dilihat tidak matang dan tidak wajar.

“Apa yang diperjuangkan oleh MCA jelas menunjukkan bahawa parti-parti komponen Barisan Nasional gagal mendapat konsensus yang mantap untuk memerintah negara setelah berlaku penafian dua pertiga kuasa majoriti di Dewan Rakyat pada 8 Mac yang lalu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Malah, menurut Nasharudin tindakan MCA yang menyokong dan memastikan resolusi itu diteruskan membuktikan mereka memperjuangkan politik perkauman yang sempit.

Pakatan Rakyat pula, ujarnya telah sama-sama bersetuju untuk berpegang teguh dengan Dasar Pakatan Rakyat yang telah ditandatangani oleh PAS, PKR dan DAP pada bulan Disember 2009 yang lalu.

“Berdasarkan dasar tersebut, Pakatan Rakyat akan melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain sepertimana yang termaktub dalam Perkara 153.

“Ini membuktikan bahawa PAS, PKR dan DAP tetap akan mempertahankan perkara ini bila menerajui kerajaan nanti,” katanya lagi.

Sebaliknya, dalam konteks hari ini, Nasharudin yang juga ahli parlimen Bachok mengingatkan parti Cina itu supaya tidak menimbulkan kegelisahan di kalangan rakyat Malaysia, khususnya kaum Melayu.


PAS Selangor sokong dan mempertahankan kuota Bumiputera

PAS Selangor kesal yang isu kuota 30% pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor ekonomi terus dipertikaikan. Terbaru ianya dibawa melalui resolusi Kongres Ekonomi Cina anjuran parti MCA Sabtu lepas. MCA yang merupakan komponen Barisan Nasional kelihatan begitu bersungguh mendesak mahu menghapuskan kuota ini.

Sesungguhnya golongan Bumiputera masih jauh ketinggalan dalam sektor ekonomi dan tindakan menghapuskan kuota ini sudah pastilah akan jauh menyisihkan lagi mereka dalam saingan ekonomi terbuka. Banyak usaha perlu dilakukan untuk melatih dan membantu golongan ini dan menghapuskan kuota hanya akan menambah rumitkan keadaan.

PAS Selangor juga akur selain mempertahankan kuota ini usaha untuk membantu golongan lain khasnya kelompok tercicir dalam sektor ekonomi termasuklah dari masyarakat Cina, India dan lain-lain perlu juga diberi perhatian.

Setelah hampir lebih 52 tahun Merdeka PAS Selangor merasakan isu-isu yang telah lama disepakati bersama termasuklah kuota pemilikan ekuiti Bumiputera ini sepatutnya tidak lagi dipertikai atau dipolitikkan oleh mana-mana pihak. Yang penting adalah usaha dan inisiatif semua pihak bagi memastikan yang semua kaum dalam negara terbela dan terjamin nasib dan kebajikan mereka dan tidak ada lagi mana-mana golongan yang tercicir khususnya dalam sektor sosial dan ekonomi.

PAS Selangor akan terus menyokong dan mempertahankan kuota ini selain apa sahaja usaha untuk memartabatkan taraf ekonomi golongan lain yang perlukan bantuan dari pihak berwajib.

*Kenyataan media oleh Roslan Shahir bin Mohd Shahir selaku Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor. -MR


Ulasan GB

Saya hairan, apa perlunya PAS turut campur dalam perang UMNO-MCA mengenai isu hak istimewa orang Melayu?

Apa perlunya mengeluarkan kenyataan yang umum sudah tahu pendiirian PAS?

Apa perlunya tonjol diri konon akulah pejuang Melayu tulen, lebih hebat dari PERKASA?

UMNO yang selama ini mengharapkan sangat PAS bersama mereka, bertepuk tangan dengan kenyataan kedua-dua pemimpin PAS di atas, sepertimana mereka telah pun bertepuk tangan dengan kenyataan Presiden sebelum ini mengenai perkara yang sama.

UMNO amat ingin PAS bersama mereka tatkala mereka tersepit dan PAS menghulurkan tangannya.....

Apakah kamu pejuang agama atau pejuang bangsa? Kalau kamu ingin memperjuangkan bangsa, keluar dari saf dan masuk ke dalam UMNO. Ahli PAS yang setia akan tetap mampu mendokong Perlembagaan PAS yang meletakkan Al-Quran dan Sunnah sebagai dasar perjuangan sekalipun mungkin terpaksa berpresidenkan seorang hamba Habsyi yang hitam (pengajaran dari mafhum hadith). Tak hak istimewa ulamak dalam saf, tak ada hak istimewa Melayu ditemui di dalam Al-Quran.

Kalau bab hak istimewa itu yang lebih dipertahankan, sewajarnya ketiga-tiga pemimpin itu tinggalkan PAS dan sertai UMNO. Patutlah wujud idea dan kelompok UG dalam PAS. Masih ada orang ynag berjiwa UMNO di dalam PAS.

Sepatutnya sebagai pemimpin parti Islam kamu bekerja untuk memantapkan parti. GB telah ulas sebelum ini dan kini pemimpin-pemimpin PAS ini mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bersekongkol dengan UMNO dan meletakkan PAS dicurigai oleh bangsa asing serta rakan di dalam Pakatan Rakyat. Mohd s.a.w. tidak diturunkan untuk memperjuangkan hak istimewa bangsa Arab!



Bagi GB, PAS masih leka dengan kemenangan silam dan parti masih diterajui oleh pemimpin-pemimpin pemalas dan pengamal budaya kepimpinan Pak Lah.

Pemimpin PAS yang ada bukan saja tidak pro-aktif, malah tidak innovatif, tidak kreatif malah lansung tidak ambil pusing bab-bab menjadi teladan di dalam kepimpinan, lantas parti menjadi lemah dan tidak bergerak ke hadapan.

Tanya kini, apa yang dah mereka lakukan untuk parti selama ini? Berapa minit yang diperuntukkan untuk berfikir dalam sehari untuk parti berbanding untuk hal-hal kepentingan diri dan famili? Apa landmark yang mejadi bukti sumbangannya selama ini untuk parti? Ada tak berfikir contohnya bagaimana nak wujudkan lebih ramai teknokrat Islam, usahawan Islam, mengumpulkan pakar-pakar IT dan telekomunikasi bagi membantu parti, menjadikan negara sebagai hub untuk pusat Ilmu mengenai pemerintahan Islam? Illekkk... Petikan tulisan GB sebelum ini.


Itu kes Teoh Beng Hock yang telah dizalimi, mengapa kamu-kamu pemimpin tertinggi PAS tidak mengikutinya di mahkamah semalam? Parti Islam sepatutnya membela pihak yang dizalimi hatta mereka itu bukan Islam sekalipun.

Kenapa nak sangat dicalonkan jadi pemimpin parti dulu jika tahu diri tak der kemampuan untuk membuat kerja untuk parti?

22 ulasan:

chemen berkata...

apa la GB ni, ni pon nak jadi isu.. asal kuar dr mulut TGHH, Pas selangor atau ustaz nasha, ade je yg tak kena.. bulan puasa ni jagalah emosi sikit..
dr dzul kan ada kat mahkamah, cukup la, takde keja lain ke nak dtg kat mahkamah? pemimpin tertinggi PR lain pon tak dtg.. kes melibatkan ahli PAS, ade diorg dtg?

Tanpa Nama berkata...

MCA buat wayang kulit, dia jadi penyibuk. Semua masyarakat cina tau itu MCA tak boleh pakai. Ini makluk berbahaya PAS masuk campur nak cari komisen ke?. Pasal itu TGNA ada bukti suruh dia berhenti.

Buang bayi pula, satu lagi Nasrudin masuk campur tak logik. Dia berani tanggungjawab tiada buang bayi kalau haramkan bukan islam dari menyambut hari Valentine dan New Year. Biasalah apabila sesuatu kes dipebesarkan, ada udang disebalik batu seperti isu daging ayam haram sebelum nak promosi besaran Halal Hub.

Patut bagi jer Menteri Hal Mengandung pada YB bachok dan jawatan guru besar Sekolah Mengantung pada Nasrudin Hassan tu.

Udang dan Ketam sama saja, makanannya adalah mencari sisa-sisa yang haiwan lain tak habis makan.

bat8 berkata...

Tuan

1. Ini menunjukkn bahawa kumpulan kerajaang perpaduang dalam PAS masih wujud lagi. Mereka tidak pernah meninggalkan agenda mereka walaupun pucuk pimpinan PAS berkali-kali menolak usul kerjasama dengan UMNO.

2. Dalam isu kerajaang perpaduang ini, dengan kenyataan Timbalang Presideng PAS ini, secara konsistennya menunjukkan bahawa beliau masih Pro-UMNO.

3. Bukan tidak boleh komen langsung isu MCA-UMNO ni. Mahfuz pun komen juga. tetapi setiap kali timbalang presideng PAS komen isu UMNO - mesti condong menyokong/membantu UMNO yang tersepit.

4. Timbalang pun cerdikjuga dalam menunjukkan sikap pro UMNOnya. Beliau hanya akan membuat kenyataang yang menyokongatau Pro UMNO dalam isu-isu dimana UMNO benar-benar tersepit. isu kecil dia wat dono je.

5. Atas sikap dia yang konsisteng ini, aku sekali lagi seru Ustaz nasha masuk je UMNO. Ajak sekali geng-geng kerajaang perpaduang yang masih komited dengan kerjasama dengan UMNO masuk bersama-sama.

Pergilah masuk UMNO cepat-cepat takut kalau dipendam akan menjejaskan kesihatan tuang-tuang, maklumlah tuang-tuang semua dah masuk magrib semua dah.


bat8

Tanpa Nama berkata...

Dasar puak UMNO dalam PAS, tak sudah-sudah timbulkan masalah untuk parti. Inilah perangai UG yang sebenar, memperjuangkan bangsa..... mereka adalah talibarut UMNO dalam PAS.

Muga Allah s.w.t. bersihkan parti ini daripada mereka ini.

Qi Badd berkata...

PAS x perlu campur masaalah Umngokk..tppuak PAS yg mahukan UG beria-ia memperjuangkan hak melayu..Ustaz Nasa dan Roslan SMS..ada apa2 kerr???

Tanpa Nama berkata...

komen chemen mula-mula tu menunjukkan beliau penyokong UG kot.

beliau suuruh jaga emosi, gi suruh lah pemimpin UG kamu tu jaga emosi, jangan nak sokong isu Melayu tak tentu pasal.

konon dr.zul ada kat mahkamah, takde keja lain ke nak dtg kat mahkamah? kata beliau.

apa kerja lain yang pemimpin PAS cap UG ada lakukan selama ini kecuali menimbulkan perpecahan di dalam parti?

tak perlu lah nak ssimpan pemimpin-pemimpin UG ni dalam parti.

anak_selangor berkata...

wa meluatlah dengan puak perpaduang ni... huhu

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi rupanya pasal UG ni, ingatkan dah tutup, jadi boleh nampak siapa yg beriaya nak timbulkan perpecahan dalam PAS.

Nasa komen pasal ni pun nak jadi isu, kebetulan pulak dah lama berdendam dgn Nasa, keluar sikit aje Nasa berkata2 terus hentam sehentamnya.

Ingatkan bulan puasa ni mehasabah diri dan pertingkat usaha utk merapatkan saf, tapi rupanya tunggu peluang nak hentam sesama sendiri. Orang lain sebenarnya ada saja modal nak hentam balik tapi memikirkan ini bakal memarakkan api perbalahan, lebih baik senyap dan tegur direct kepada empunya badan dari bising kat ruang siber sambil raih sokongan. So pathetic.

-Mohd, Rusila, Mansoura Egypt.

Nizam berkata...

Muktamar akan datang CAMPAKKAN saja pemimpin yang sedia ada ni. Mereka ni semuanya berjiwa umno yang suka mencantas dan mengampu. Perwakilan muktamar perlu lebih bijak dari pemimpin-pemimpin BODOH yang mereka telah tersalah pilih sebelum ni. Jangan jadi 2x bodoh. Cukuplah perwakilan muktamar melakukan SEKALI kesiapan. Jangan buat kesilapan kali kedua. Selamatkan PAS dari pemimpin ala-ala umno ni.

Elok mulakan dengan mencampakkan presiden & timbalan yang BODOH tu dulu. Kemudian diikuti dengan hasan ali, tantawi & mustafa ali serta yang sewaktu dengannya. Maaf cakap terus terang tak berlapik lagi baik walaupun menyakitkan hati segelintir penyokong. Kalau tak berterus terang puak-puak ni tak reti bahasa. Selalu mendabik dada kami dipilih oleh perwakilan muktamar. Oleh itu, perwakilan kali ni jangan jadi BODOH lagi. Cukup-cukuplah tu kalau sayang pada PAS. Nak tuduh saya agen umno pun suka hati anda semua sebab ala-ala umno ni memang bermentaliti begitu. BODOH tak nak belajar...

Tanpa Nama berkata...

Mohd Rusila, lebih baik hang masuk UMNO. Gi ajak pemimpin hang bernama Hadi, Nasa, Hassan Ali dll tu rapatkan saf dalam UMNO.

Kemudian kita bertemu nanti di dalam pilihanraya. OK?

Tanpa Nama berkata...

Aku yakin pemimpin-pemimpin PAS cap ayam yang terdiri dari kumpulan perpaduan ni spt Hadi, Nasya, Hasan Ali, Nasruddin Tantawi, Tuan Man Tuan Ibrahim, Mustapa Ali dan lain-lain yang sama pe'el dengan mereka, akan kalah dalam pilihanraya akan datang.

Bukan sahaja orang bukan Melayu tak suka mereka, morang PAS sendiri benci orang yang bersikap seperti lalang ini... berjuang sekeajoriti jap Islam, sekejap Melayu.

UG dah mampos, kata mereka, untuk menipu ahli PAS... kerana dalam diam mereka memperjuangkan nasionalisme Melayu sama seperti UMNO.

Tanpa Nama berkata...

lupa kat Perak ada dua ekor, Misbahul Munir dan Idris Ahmad namanya

arunasalam berkata...

pemimpin dan pengikut UG ni jenis orang yang tak campur dengan bangsa lain.

mereka dari kecil hanya tinggal bersama-sama dengan kaum melayu sahaja. itu sbb mereka tak biasa dan tak blh bersama dengan bangsa lain.

Tanpa Nama berkata...

Di bulan pose ni aku x nak menyumpah tapi kena gak sumpah sbb x tahan dengan perangai mat-mat perpaduang dalam PAS ni

bodoh bebal bangang bahalol sungguh mereka ni

apa ler nasib kami dpt pemimpin yang sebegini.

parangtajam berkata...

Si Perpaduwang pun kawan menawan aku, si bebal asyik syak saja pun kawan menawan aku juga.
Begini aje, tutup mulut si perpaduwang, nanti orang bebal tak tahan sabar, nahas pula kau orang.
Si bebal jangan kuat sangat, nanti orang tuduh melampau, boleh jalankan kempen sekarang untuk muktamar akan datang.
UMNO nak nak mampus, mari kita gaduh sama sendiri pula.

NO_TO_UG berkata...

perasan tak ada satu sifat yg sama terhadap spesies perpaduang ni dengan UMNO?

iaitu tikam belakang!

mujur majoriti ahli PAS anti-UG, kalau tak dah lama PAS hancur.

NO_TO_UG

Tanpa Nama berkata...

UMNO DAH NAK MAMPUS, GENG UG DALAM PAS NAK TOLONG SELAMATKAN MEREKA.

Tanpa Nama berkata...

pemimpin2 kategori UG ni tak der keje lain dah. betul bangat GB cakap, depa ni jenis pemalas.... macam pak lah.. tapi sukakan publisiti.

kembara putih berkata...

Nasharuddin Mat Isa ni salah seorang pemimpin PAS yang pemalas, meraih hasil dari titik peluh pemimpin PAS yang lain. Aku lebih rela PAS dipimpin oleh pemimpin rajin dan berjiwa aktivis seperti Mahfuz, Hatta, Mat Sabu, Mujahid, Mazlan daripada pemimpin yang kononnya ulama' tetapi pemalas dan dungu.

Nak berpolitik kenalah bijak beb, tak dapat bijak seperti TGNA, bijak 1/10 darinya pun dah cukup.

Tanpa Nama berkata...

nak menang PRU13 kena kena buang dedalu yang menumpang dalam pakatan rakyat, nanti mampus pokok tu

Tanpa Nama berkata...

kesalahan yang berulang-ulang... ternyata depa memang bukan pejuang Islam sebenar. depa hanya pejuang perut dan anak bini...

meh muqabalah...

Tanpa Nama berkata...

Aku tetap sokong PR pada PRU akan datang kecuali geng perpaduan...

Aku sesekali tak akan bagi undi pada puak perpaduan ni terutama sekali ustaz nasa ni...