2 Jul 2010

Mahkamah Benar Putrajaya Tangguh Dedah Dokumen Syabas

Mahkamah benar Putrajaya tangguh dedah dokumen Syabas Isnin ini

Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan kerajaan pusat agar pelaksanaan keputusan berkaitan pendedahan dokumen perjanjian dan laporan audit, yang ditandatangani dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) pada 2004, ditangguhkan.

Pesuruhjaya Kehakiman Hadhariah Syed Ismail berkata, beliau membenarkan permohonan itu agar hak kerajaan untuk membuat rayuan di Mahkamah Rayuan tidak terjejas.

Kata Hadhariah, memandangkan kedua-dua dokumen itu akan didedahkan Isnin ini, jika beliau tidak memutuskan agar urusan itu ditangguhkan sebarang usaha mengemukakan rayuan kelak akan kelihatan dipertikai.

Isnin lalu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan kerajaan persekutuan mengumumkan kepada orang ramai laporan audit dan perjanjian konsesi air yang ditandatanganinya dengan kerajaan negeri Selangor dan Syabas.

Dalam keputusannya itu, Hadhariah berkata pendedahan dokumen tersebut tidak bercanggah dengan kepentingan negara dan awam.

Sebaliknya, kata beliau, ia akan memenuhi kepentingan awam kerana memaklumkan kepada mereka cara kerajaan berfungsi dan menggalakkan perbincangan tentang perkara berkaitan hal ehwal awam.

Hadhariah membuat keputusan itu bagi memenuhi permohonan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan 13 pihak lain agar semakan penghakiman dibuat berikutan tindakan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi ketika itu Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik menolak permintaan mereka agar dokumen berkenaan didedahkan kepada orang ramai.
Grab a Celcom Blue Bear(TM) and stand to walk away with RM10,000!

Pada 7 Nov 2006, mereka menghantar sepucuk surat kepada menteri itu memohon agar laporan audit dan butiran perjanjian konsesi berkenaan didedahkan kepada umum, tetapi ditolak kementerian berkenaan pada 4 Dis 2006 atas alasan dokumen terbabit telah diklasifikasikan sebagai sulit dan rahsia.

Utiliti itu kini terletak di bawah portfolio Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Dalam penghakiman beliau, Hadhariah berkata walaupun perjanjian konsesi itu belum didedahkan kepada umum, tetapi maklumat tentang air bukan hasil (NRW) dan peratusan pengurangannya, formula peningkatan tarif, tempoh kajian semula dan pembayaran pampasan kepada Syabas telah diedarkan oleh media dan pihak ketiga.

“Oleh itu, ia tidak lagi boleh dianggaap sebagai maklumat rahsia kerana ia merupakan isu-isu utama. Lagipun, perjanjian konsesi bukan suatu perjanjian persendirian. Ia dibuat dengan mengambil kira kepentingan awam,” kata beliau.

Hadhariah berkata orang ramai bergantung pada konsesi dan tadbir urus yang baik oleh kerajaan bagi melindungi kepentingan mereka dan oleh itu, demi kepentingan awam juga, perjanjian itu perlu diumumkan kepada orang ramai.

Pemohon berkata mereka telah menulis surat kepada menteri berkenaan pada 7 Nov 2006 bagi meminta dua dokumen berkenaan daripada beliau, tetapi ditolak kementerian itu pada 4 Dis 2006 atas alasan dokumen berkenaan telah diklasifikasikan sebagai sulit dan rahsia kerajaan.

Pemohon diwakili peguam Ang Hean Leng, manakala Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan mewakili menteri berkenaan dan kerajaan Malaysia dan Md Azhari Abu Hanif, pembantu penasihat undang-undang Selangor, mewakili kerajaan negeri itu. -TMI

Ulasan GB.

Tepat seperti yang GB jangkakan. GB sebelum ini amat sangsi dengan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan permohonan kerajaan pusat agar pelaksanaan keputusan berkaitan pendedahan dokumen perjanjian dan laporan audit, yang ditandatangani dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) pada 2004.

Petikan dari SINI.


GB masih sangsi.. apakah berkemungkinan keputusan hakim Mahkamah Tinggi di atas akan diterbalikkan oleh hakim-hakim di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan?


Setiap sesuatu keputusan mahkamah yang berpihak kepada PR akan segera diterbalikkan kemudiannya. Itu hal institusi kehakiman yang sudah dilihat tidak mempunyai integriti di dalam mempertahankan kebenaran dan keadilan.

3 ulasan:

hatisuci berkata...

cis... lgi seali hak aku sebagai rakyat di ketepikan...
aku nak kena bayar air, aku mesti tahu apa yang berlaku...

Tanpa Nama berkata...

jangan percaya selagi BN perintah malaysia semua nak sembunyi, macam PKFZ...

Tanpa Nama berkata...

akta rahsia rasmi sebagai perisai untuk melindungi segala kebejatan mereka.