16 Jul 2010

Kecurian Pasir Berkurangan Berbanding Zaman Pemerintahan UMNO BN

Selangor Tegas Atasi Curi Pasir, Rampas Peralatan & Tanah

Kesungguhan diiringi tindakan tegas yang dilakukan kerajaan Selangor dalam mengekang masalah curi pasir berjaya mengurangkan kejadian itu dari berleluasa berbanding ketika zaman pemerintahan kerajaan Umno Barisan Nasional.

Hal ini ditegaskan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Ariff Abdul Rahman yang membandingkan rekod pengurangan kecurian pasir pada zaman pentadbiran Pakatan Rakyat berbanding Umno BN.

“Kecurian pasir sebenarnya sudah kurang dan apakah kerajaan negeri sudah membuat pemantauan hari-hari dan rondaan, setiap-setiap pejabat daerah perlu membuat rondaan kerana untuk memulakan operasi satu pasir, ia mengambil masa.

“Ia tidak boleh mengambil masa satu dua jam. Bila kita jalankan rondaan kalau ada batu, dan kedua kita adakan kawalan secara statik,” katanya.

Selain meletakkan penguatkuasa kerajaan di kawasan yang disyaki berlaku kecurian pasir, kerajaan negeri juga mengerah anggota Rela bagi memantau kegiatan berkenaan.

Tawaran ganjaran RM55 000 bagi aduan sehinggakan kerajaan negeri dapat membanteras masalah kegiatan curi pasir.

“Kami memberi mereka elaun untuk mereka bersama-sama dalam 24 jam sehari maknanya kawasan itu ada kawalan,” katanya.

Kerajaan negeri menggunakan dua pendekatan berbeza dalam memastikan keberkesanan penguatkuasaan terhadap pencuri pasir berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada.

“Bagi tanah kerajaan, kita masuk ke kawasan itu, ada sahaja mesin apa sahaja jentera di atas tanah kerajaan, kita rampas. Pada tahun lepas sahaja kita telah rampas 27 barang peralatan perlombongan pasir,” katanya.

Bagi kes kecurian pasir di tanah milik persendirian, kerajaan negeri tidak ada kuasa merampas barangan dan peralatan melombong pasir tetapi mengeluarkan Notis 7A dan 8B kepada pemilik tanah.

Kegagalan pematuhan kepada notis berkenaan, sama ada tidak berupaya memulih tanah atau gagal memberi penjelasan, membolehkan tanah mereka dirampas yang dibuat berdasarkan Notis 8A.

Untuk rekod, sebanyak 11 lot tanah dirampas setakat ini manakala 86 lagi lot tanah dalam proses tindakan sama. -SK

Ulasan GB

Apa khabar Khir Toyo? Apa khabar Utusan Merapu? Apa khabar Barita Haram? Apa khabar Media Primadona?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bagaiman nak hapus kalau agensi penguatkuasa dibawah pemerintahan BN, mesti tumbangkan BN diPutrajaya baru mudah kerja

Tanpa Nama berkata...

buat fitnah di selangor tak laku... dah tu pegi penang pulak.... agaknya umno bee end ni selama hari ni tak perasan kut... yang curi pasir tu... semuanya puak2 umno ngok.... tu la... dah biasa makan duit haram... bila tak dapat tu yang merapu macam orang demam panas... tak kebah2 tu... pening kepala fikir mana nak cari duit untok pilihan raya 13 nanti.