24 Jun 2010

Hadi Menuntut Di Universiti Wahabi .. Fitnah Yang Benar

Hadi: Saya memang belajar di universiti Wahabi tapi...

Mengakui mendapat pendidikan di universiti Wahabi dan mendapat tajaaan 'biasiswa Wahabi', Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, itu tidak menghalangnya daripada mempunya pandangan yang tersendiri dalam hal ehwan agama.

"Saya memang belajar di universiti Wahabi, dapat biasiswa Wahabi," katanya sambil tersenyum.

"Tetapi saya ada pandangan saya sendiri,"
jelasnya lagi seperti dilaporkan akhbar web PAS Harakahdaily.

Semasa mudanya Abdul Hadi pernah menuntut di sebuah universiti di Arab Saudi - negeri yang dikaitkan dengan fahaman Wahabisme.

Malaysiakini difahamkan dalam mesyuarat anti-keganasan anjuran pihak polis Isnin lalu seorang pegawai daripada sebuah agensi agama memberikan penerangan tentang 'hubungan' beberapa tokoh agama dan politik dengan Wahabi dan Jemaah Islamiah (JI).

Menurut sumber-sumber, selain Abdul Hadi, turut dikaitkan sama dengan 'lingkaran' itu, antaranya bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim, bekas mufti negeri Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan mufti sekarang Dr Juanda Jaya.

Ditemui di pejabat pembangkang di Parlimen sebentar tadi, Abdul Hadi berkata cubaan mengaitkan fahaman Wahabi dengan Jemaah Islamiah (JI) atau terorisme adalah agenda Barat serta musuh yang mahu memburukkan Islam.

Katanya, musuh Islam sememangnya menggunakan isu perbezaan mazhab untuk memecahkan umat Islam.

"Wahabi tidak ada kena mengena dengan teroris pun, itu satu agenda Barat dan musuh Islam," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang. -mk

Ulasan GB

Presiden PAS, Ustadz Abdul Hadi Awang difitnah, dengan "fitnah yang benar".

Istilah "fitnah yang benar" pertama kali didengarkan kepada umum oleh Presiden PAS sendiri di Konvensyen Blogger PAS yang diadakan di markas PAS Taman Melewar beberapa bulan lalu.

Katanya: "Tak semua fitnah itu bohong, fitnah ada bohong ada benar, tetapi tidak semua fitnah boleh disebar begitu sahaja walaupun ianya benar, benar tapi jahat."

Namun Ustadz Abdul Hadi berkata lagi: "Penulisan dengan menyebarkan maklumat yang baik katanya akan menghasilkan pahala yang berpanjangan, manakala penyebaran berita dengan niat jahat menghasilkan dosa berterusan.

"Jihad paling afdal adalah bercakap benar," tambahnya.

Bersandarkan kepada petikan di atas GB rumuskan begini untuk panduan para blogger:

"Fitnah terbagi dua, yang bohong dan yang benar. Yang bohong memang haram ditulis manakala fitnah yang benar bergantung kepada niat: niat baik atau niat jahat. Yang baik akan menghasilkan pahala yang berpanjangan, manakala penyebaran berita dengan niat jahat menghasilkan dosa berterusan."

Tinggalkan itu.

Kini, kembali kepada pokok persoalan: Ustadz Abdul Hadi belajar di universiti wahabi. Itu satu fitnah yang benar tetapi niat yang jahat mengkaitkan Abdul Hadi dengan JI.

Sementelah lagi, apakah semua yang belajar di universiti wahabi akan keluar sebagai graduan wahabi?

Jika demikian Tan Sri Dato' Nor Mohamed Yakcop yang memperolehi MBA dari Catholic University of Leuven, Belgium adalah graduan kristian kerana mendapat pendidikan dari universiti katolik?

Demikian penyebaran maklumat yang berniat jahat. Tetapi Ustadz Abdul Hadi kini menerima fitnah yang benar.

Di dalam satu komentar di dalam satu rencana yang dikeluarkan di kelab GB, GB telah ditanya dan GB telah menjawab.


Anonymous said...

Assalamualaikum saudara GB..sebelum ini anda banyak mengulas dan menghentam Tuan Guru Haji Hadi...saya nak tanya awak, hari ini Tuan Guru telah dituduh sebagai seorang pengganas adakah anda setuju dan terlalu gembira dengan tuduhan ini...

June 24, 2010 11:15 AM

GB said...
waalaikumussalam.

Baca dan renung kejadian itu di dalam satu kesatuan.. iaitu semuanya dari Allah s.w.t.. Setiap satu kejadian Allah s.w.t. tidak ada yang sia-sia.. Ayat manzurah adalah ayat yang jelas dan nyata untuk kaum yang berfikir.

Apa yang dilalui oleh Ustadz Abd Hadi adalah fitnah yang menimpa dirinya kerana sebelum ini fitnah telah menimpa PAS ekoran isu UG yg dibawanya.

UMNO begitu gembira untuk menyambut Abd Hadi ke persadanya tetapi Allah s.w.t. tidak mengizinkan hal itu berlaku lantaran itu Allah menggagalkan UG.

Kini UMNO masih berusaha, dengan langkah terakhir iitu "ugutan" dengan mengkaitkan Abdul Hadi dengan wahabi dan JI untuk memerangkapnya.

Dengan kekentalan imannya dan doa orang beriman juga insyaAllah Abdul Hadi akan berjaya melepas ujian getir tersebut.

Iktibar kepada golongan mukminin: jangan sesekali timbulkan fitnah kepada jemaah, kelak nanti fitnah akan menimpa dirimu pula!

June 24, 2010 12:41 PM


GB hanya ahli PAS biasa. Bukan ustadz bukan ulamak. Dibandingkan ilmu syariat Ustadz Abdul Hadi dengan GB macam langit dengan bumi bezanya. Takkan boleh GB melawannya. Tetapi, peduli apa itu semua kerana bagi GB, kebenaran (hakikat) itu lebih berhak untuk diikuti - al-haq ahaqqu an yutaba'.

Dan jangan diabaikan hadith daripada Abu Hurairah ra ini:

Jihad paling afdal adalah bercakap benar.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau begitu kerajaan malaysia pimpinan najib melabelkan arab saudi pengganans? APCO rakan baik najib...

Tanpa Nama berkata...

Arab Saudi yang berfahaman Wahabi juga pengganas wahai kerajaan 1 Malaysia 1 APCO....