4 Jun 2010

BERNAMA Amalkan Kewartawanan Longkang

Cuepacs nafi 41% kakitangan awam amal rasuah

KUALA LUMPUR, 3 Jun — Presiden Cuepacs Omar Osman hari ini menafikan seramai 418,200 atau 41 peratus daripada 1.2 juta penjawat awam dikesan terbabit dengan aktiviti penerimaan rasuah sepanjang tahun lalu.

Sambil mendakwa media telah salah tafsir kenyataannya semalam, Omar berkata, bilangan kakitangan awam yang disoal siat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) antara 2007 dan 2009 hanya sekitar 39 peratus hingga 51 peratus.

Seramai 51 peratus daripada 591 orang yang ditahan oleh SPRM (Badan Pencegahan Rasuah sebelum 1 Jan 2009) merupakan kakitangan awam dan ia menurun kepada 47 peratus setahun kemudian dan 39 peratus tahun lalu.

“Saya cuma berkata sekitar 41 peratus daripada mereka yang ditahan untuk disoal siasat oleh SPRM merupakan kakitangan, bukannya 41 peratus daripada keseluruhan kakitangan awam... bila dikatakan 41 peratus daripada 1.2 juta kakitangan awam, ramai sudah bimbang dengan laporan ini,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Omar mengakui beliau menerima banyak panggilan telefon daripada agensi-agensi awam dan ahli-ahlinya berhubung perkara tersebut sejak pagi tadi.

Sambil melahirkan rasa bangga kerana peratusan kakitangan awam yang disoal siasat SPRM yang terus menurun sepanjang tiga tahun lalu, Omar berkata, pihaknya yakin angka itu akan mencecah paras sifar menjelang tahun 2012.

“Dalam dua tahun, pada akhir 2012, kami yakin peratusan ini akan menurun ke paras sifar,” katanya.

Laporan Bernama semalam memetik Omar berkata, seramai 418,200 atau 41 peratus daripada 1.2 juta penjawat awam dikesan terbabit dengan aktiviti penerimaan rasuah sepanjang tahun lalu.

Omar dipetik berkata jumlah tersebut adalah membimbangkan dan harus ditangani segera.

Laporan itu menambah bagi menangani masalah tersebut, Cuepacs akan bekerjasama dengan SPRM supaya mereka yang terbabit dengan aktiviti rasuah diambil tindakan dan diheret kemuka pengadilan.

“Kita mahu memerangi rasuah di kalangan penjawat awam dan juga membuat laporan kepada SPRM terhadap pihak yang cuba menyogokkan rasuah kepada penjawat awam.

“Cuepacs tidak akan berkrompomi atau bertolak ansur dengan melindungai mana-mana penjawat awam dengan gejala ini yang boleh menjejaskan pembangunan negara,” katanya. -TMI


Cuepacs: 41 peratus penjawat awam terlibat rasuah tahun lepas
June 02, 2010
TEMERLOH, 2 Jun — Seramai 418,200 atau 41 peratus daripada 1.2 juta penjawat awam dikesan terbabit dengan aktiviti penerimaan rasuah sepanjang tahun lalu, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Omar Osman.

Beliau berkata jumlah tersebut adalah membimbangkan dan harus ditangani segera.

Bagi menangani masalah tersebut, Cuepacs akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya mereka yang terbabit dengan aktiviti rasuah diambil tindakan dan diheret kemuka pengadilan, katanya.

“Kita mahu memerangi rasuah di kalangan penjawat awam dan juga membuat laporan kepada SPRM terhadap pihak yang cuba menyogokkan rasuah kepada penjawat awam.

“Cuepacs tidak akan berkrompomi atau bertolak ansur dengan melindungai mana-mana penjawat awam dengan gejala ini yang boleh menjejaskan pembangunan negara,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung kali ke-8 Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Jabatan Kerja Raya dan Air Cawangan Temerloh, di sini hari ini.

Omar berkata selain rasuah, Cuepacs juga tidak akan melindungi penjawat awam yang terbabit dalam masalah disiplin termasuk cubaan memalsukan sijil cuti sakit dan ponteng kerja.

Beliau mengulangi kenyataannya bahawa dianggarkan antara 1,000 hingga 2,000 penjawat awam didapati memalsukan sijil cuti sakit atau mengubah jumlah asal cuti sakit yang diberikan oleh doktor.

“Mereka mendapatkan sijil cuti sakit palsu daripada klinik yang bukan panel dan ada sesetengahnya klinik berkenaan tidak wujud pun.

“Ada sesetengahnya pula mengubah jumlah cuti sakit yang ditulis oleh doctor misalnya 1 hari kepada 11 hari,” kata Omar. — Bernama


Ulasan GB

Wartawan manakah yang mula-mula membuat laporan berkenaan? Ya, BERNAMA!

Ini menunjukkan berita-berita BERNAMA terpesong dan tidak benar. Ini menunjukkan kepada kita juga berita-berita BERNAMA tidak authentik dan tidak seperti yang diucapkan oleh pembicaranya.

BERNAMA banyak melakukan penipuan malah di dalam berita-berita politik pula banyak berita yang direka-reka terutama yang berkait dengan Pakatan Rakyat.

BERNAMA mengamalkan kewartawanan longkang yang kemudian menghidangkan berita palsu untuk ditelan oleh rakyat Malaysia.


2 ulasan:

Awanama berkata...

Berita Harian 4 jun 2010, 2 polis terima anugerah tolak rasuah, adakah selain itu penerima rasuah?

Awanama berkata...

kangkong ni patut kena tendang dari jawartan presiden ceupac.mengabiskan beras je..bukan nak jaga kebajikan ahli.betul la dia cakap tu..tapi nak nafikan pula.menyesal aku jadi ahli ceupac.dah hantar borang berhenti tapi tak diluluskan??ada cara tak nak berhenti ni? tolong bagitau saya.AKHIR SEKALI aku tak halalkan duit yuran yang dipotong tu kalau mangkuk ayun ni makan.