20 Mei 2010

Kes Aminul-rasyid, Keluarga Buat Laporan "Cubaan Membunuh"

Keluarga Aminulrasyid Amzah dan Azzamuddin Omar hari ini mamsing-masing membuat laporan polis selepas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan enggan meminta maaf atas kenyataan beliau sebelum ini di dalam media yang mendakwa Aminulrasyid seorang penjenayah.

Laporan polis itu dibuat oleh kakaknya, Nor Azura Amzah manakala laporan kedua pula dibuat abang Azzamuddin, Mohd Hafizuddin Omar berhubung cubaan membunuh dan tindakan anggota polis yang memukulnya ketika kejadian itu.

Mereka membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah Seksyen 11 Shah Alam pada pukul 2.30 petang dengan diiringi dua orang peguam, N Surendran dan Latheefa Koya.

Pada sidang media di luar IPD, Surendran berkata laporan tersebut terpaksa dibuat selepas Musa enggan meminta maaf berhubung kenyataannya bahawa Aminulrasyid cuba melanggar anggota polis dan terdapat parang di dalam kereta tersebut.

"Pada 10 Mei lalu, seorang anggota polis telah didakwa di bawah Seksyen 304 Kanun Keseksaan kerana menembak dan menyebabkan kematian Aminulrasyid.

"Pendakwaan yang dibuat oleh Jabatan Peguam Negara jelas menunjukkan bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak polis adalah tidak benar.

"Keluarga Aminulrasyid meminta supaya pihak polis disiasat di bawah Bab 11 Kanun Keseksaan di bawah Seksyen 302, 203, 193 dan 196 kerana mengeluarkan kenyataan yang bertujuan untuk menutup kes ini.

"Mereka juga mahu satu badan bebas ditubuhkan dengan segera oleh Kementerian Dalam Negeri untuk menyiasat perkara ini," ujar beliau.

Tambahnya, pihaknya telah menghantar surat rasmi kepada menteri dan timbalan menteri KDN tetapi sehingga kini tidak ada reaksi daripada pihak terbabit.

Mengulas laporan Azzamuddin pula, Surendran berkata laporan itu meminta pihak polis menyiasat dua perkara semasa kejadian malam Aminulrasyid ditembak mati.

"Kita minta pihak polis menyiasat dengan cubaan membunuh semasa kereta mangsa ditembak dan yang kedua mengenai kejadian anggota polis memukul Azzamuddin selepas remaja malang ini menyerah diri," kata Surendran lagi.

Tiada ulasan: