26 Mei 2010

AMK Perak – Dedah Konspirasi ‘Sogok Wang’ Untuk Keluar Parti

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak mengesan wujud percubaan untuk memancing beberapa pimpinan dan bekas Exco AMK Negeri untuk melompat parti dengan taktik kotor berupa sogokan wang dan tawaran projek.

Perkara ini didedahkan oleh Ketua AMK Negeri Abdul Yunus Jamhari yang mendakwa taktik kotor ini diketuai bekas Ketua AMK Cabang Parit Faizal Effandi Hashim dengan membuat panggilan telefon atau khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi tujuan tersebut.

Menurut Abdul Yunus, tindakan Faizal ini adalah manifestasi di atas kekecewaannya ekoran tidak dilantik menggantikan tempat Anuar Zakaria yang meletakkan jawatan pada penghujung 2009.

"Berikutan itu beliau (Faizal) mula menabur fitnah memburukkan parti dan menimbulkan kacau bilau dikalangan anggota AMK," kata beliau pada sidang media di Wisma Keadilan di sini hari ini.

Abdul Yunus yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Kurau mendakwa wujud penglibatan Jamaluddin Mohd Radzi, wakil rakyat Behrang dari PKR yang melompat parti, memperalatkan Faizal sebagai orang perantaraan.

Tawaran imbuhan yang lumayan

"Jamaluddin memperalatkan Faizal untuk memancing anggota-anggota AMK dengan tawaran imbuhan yang lumayan," terang beliau.

Beliau mendedahkan satu perjumpaan sulit diatur oleh Faizal pada 22 Mei lalu di salah sebuah kondominium di Ipoh yang dihadiri oleh Jamaluddin serta beberapa anggota AMK.

"Dari maklumat dalaman yang diperolehi butiran perbincangan adalah berkisar tentang keperluan meninggalkan perjuangan PKR dan kaedah untuk keluar parti.

"Sebelum pulang anggota AMK yang terlibat telah diberikan wang saku RM300.00 seorang," kata beliau yang mendedahkan konspirasi tersebut.

Tambah beliau, AMK mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bermaruah itu dan akan membuat laporan kepada pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Ini jelas melanggar undang-undang negara dan setelah beberapa bukti dan saksi diperoleh kita akan buat laporan kepada pihak polis dan SPRM," katanya.

Lembaga Disiplin Parti

Sementara itu, Abdul Yunus memberitahu AMK juga telah menyiapkan laporan berkaitan untuk dihantar kepada Setiausaha Agung dan Lembaga Disiplin Parti agar tindakan tegas segera diambil sebagai peringatan dan langkah pembersihan dari elemen ‘lompat parti’ yang cukup negatif ini.

Beliau menyifatkan tindakan konspirasi bersama Umno ini dilihat sebagai usaha yang sia-sia kerana umum mengetahui wakil rakyat yang melompat parti mempunyai masalah peribadi dan kewangan yang serius.

Maka sokongan wakil rakyat tersebut kepada Umno tidak mampu menggembalikan sokongan rakyat terhadap Umno.

"Umum mengetahui mereka (wakil rakyat yang lompat parti) mempunyai masalah peribadi dan kewangan yang serius. Maka sokongan mereka terhadap Umno “ibarat sokong membawa rebah”.

"Ini kerana imej yang sedemikian tidak mampu melonjak kembali sokongan terhadap Umno setelah rakyat menolak mereka dalam pilihanraya umum yang lalu dan dalam siri-siri pilihanraya kecil yang berikutnya," kata beliau.

"Kehadiran ramai pimpinan AMK Negeri termasuk yang telah membuat pendedahan pada hari ini membuktikan bahawa AMK Negeri Perak tetap kuat dan setia bersama PKR.

"Kita sedar perjuangan kita selama ini bukanlah berdasarkan kepentingan peribadi ataupun amalan politik kolot warisan budaya Umno tetapi atas rasa tanggungjawab terhadap negara," katanya.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Timbalan AMK Negeri Chan Ming Kai, Naib Ketua PKR Negeri A Ganeson dan Setiausaha PKR Negeri Anuar Zakaria.

Berikut ialah laporan mereka yang membuat pengakuan:

* Abdul Jamil b. Abdul Halim – Ketua AMK Sungai Siput Pada 18 Mei 2010 (Selasa) telah menerima panggilan telefon daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dan menawarkan sejumlah wang. Beliau akan mengaturkan pertemuan dengan para pemimpin Umno dalam waktu terdekat.

* Yahya b. Sijari – Ketua AMK Bagan Datoh Pada 18 Mei 2010 (Selasa) telah menerima sms daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dengan mengatakan inilah peluang terbaik untuk mencari kesenangan untuk diri sendiri.

* Mohd Uzaimi b. Mohd Yusof – Ketua AMK Gerik Sekitar Mac 2010 telah menerima panggilan telefon dan sms daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dan menawarkan projek. Beliau akan mengaturkan pertemuan dengan pemimpin Umno dalam waktu terdekat.

* Mohd Yusri b. Yaacob – Ketua AMK Lumut Pada 19 Mei 2010 (Rabu) telah menerima panggilan telefon dan sms daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dan menawarkan sogokan wang. Beliau akan mengaturkan pertemuan dengan para pemimpin Umno dalam waktu terdekat.

* Azzemi b. Adnan – Ketua AMK Tapah Sekitar Mac 2010 telah menerima panggilan telefon dan sms daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dan menawarkan sogokan wang.

* Manichalvan a/l Muniandy – Bekas Ketua AMK Beruas Pada 18 Mei 2010 (Selasa) telah menerima panggilan telefon daripada Faizal memujuk untuk keluar parti dan menawarkan sogokan wang. -FMT

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah lama UMNO buat kerja beli orang macam hamba abdi