15 Apr 2010

Integriti Mahkamah Syariah Hancur Lebur

Banyak pihak melahirkan rasa kesal dan kecewa apabila Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan hari ini menolak permohonan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan dijatuhi hukuman qazaf (tuduhan palsu).

Ini bermakna Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak boleh meneruskan permohonannya untuk mengarahkan Ketua Pendakwa Raya Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain mendakwa Mohd Saiful dengan tuduhan qazaf.

"Integriti hakim Mahkamah Tinggi Syariah dipersoalkan apabila menolak permohonan DSAI untuk menghadapkan Saiful yang menuduhnya melakukan liwat supaya dijatuhkan hukuman qazaf. Nampaknya hakim-hakim Mahkamah Syariah juga tunduk kepada kuasa eksekutif dan membelakangkan kebenaran dan keadilan," jelas seorang pensyarah Undang-undang Syariah sebuah universiti tempatan.

"Tercemar keagungan sistem perundangan Islam dengan wujudnya hakim-hakim dunia, hakim-hakim yang tidak takut Tuhan tapi takut kepada kuasa pemerintah," tambahnya lagi.

Dalam penghakimannya semalam, Hakim Muhamad Shukor Sabudin berkata, pihak pendakwa raya adalah sebuah badan bebas dan boleh mendakwa atau menarik balik tuduhan.

Katanya, permohonan Anwar itu dangkal, tidak serius dan boleh mengganggu sistem syariah serta percubaan untuk menjejaskan keadilan dalam Islam.

Seorang pemimpin Parti Islam SeMalaysia berkelulusan undang-undang menyifatkan jawapan hakim berkenaanlah yang dangkal dan tidak lansung mempunyai apa-apa asas dan merit di dalam penghakimannya.

"Bagaimana beliau boleh menyatakan permohonan Anwar itu dangkal, tidak serius dan boleh menganggu sistem syariah sedangkan permohonan Anwar itu lansung tidak dilayan dan dibenarkan untuk diadili?" bentaknya.

Bagaimanapun hakim bersetuju bahawa Mahkamah Syariah atas bidang kuasanya boleh mendengar permohonan itu walaupun perkara ini dibantah oleh menteri dan pihak berkuasa agama.

"Saya tidak menaruh harapan tinggi" – Anwar

Ketika ditemui di luar mahkamah, Anwar berkata beliau tidak terperanjat dengan keputusan itu memandangkan apa yang berlaku dalam sistem kehakiman termasuk Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil di negara ini.

"Apa yang menarik dalam penghakimannya yang panjang ialah hakim berkata ketua pendakwa raya mesti berlaku adil dalam Islam dan tidak tunduk kepada tekanan politik," kata Anwar dalam nada sinis.

Bagaimanpun dalam kes ini ketua pendakwa raya adalah seorang pegawai junior di bawah Jawi (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan) dan juga menteri. Beliau tidak berani mendakwa.

"Bagi saya, ketua pendakwa raya, pengarah dan menteri lalai dan tidak bertanggungjawab dalam mengendalikan kes ini.

"Saya telah mengarahkan para peguam untuk memfailkan rayuan. Saya tidak menaruh harapan yang tinggi memandangkan sistem politik di negara ini yang bersifat diskriminasi terhadap saya dan malahan peranan Mahkamah Syariah semakin hilang," kata Anwar.

Menurut Anwar, mahkamah Umno hanya menghukum orang-orang miskin dan wanita-wanita yang minum minuman keras.

"Dalam kes yang jelas seperti ini, hak saya telah dinafikan di mana saya telah difitnah berikutan serangan jahat dan tidak bertanggungjawab," katanya.

Anwar berkata, kes ini akan dijadikan senjata dalam kempen PKR pada pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor.

Mohd Saiful yang pernah bekerja di ibu pejabat PKR mendakwa beliau diliwat oleh Anwar pada September 2008 di sebuah kondominium di Jalan Setiabudi, Bukit Bandaraya, di sini.

Mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf ialah tuduhan terhadap seseorang yang melakukan zina tanpa membawa empat orang saksi lelaki. Seksyen ini adalah bagi mengelak seseorang menuduh orang lain berzina.

Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom bersama dua yang lain telah memohon menolak rayuan Anwarsupaya Mohd Saiful didakwa mengikut qazaf.

Selain Jamil Khir dan Shamsuddin, Anwar turut menamakan Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali sebagai responden.

Anwar diwakili oleh Kamar Ainiah Kamaruddin, Mohamad Burok dan Dr Mohd Rafie Shafie, manakala Jamil dan Che Mat diwakili oleh Zainur Rijal Kamaruddin.

1 ulasan:

Jidiaz berkata...

Salam,

Mahkamah sivil - correct, correct
Mahkamah syariah - dangkal

Apakehal hakim2 ni, ayam sungguh...