13 Feb 2010

Tindakan Zahrain Tidak Gugat Pakatan Rakyat

Dari Undian SMS Edisi 7 malam tadi menyaksikan 77% responden menolak tindakan Ahli parlimen Bayang Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim mengambil keputusan keluar dari PKR membayangkan krisis PKR semakin parah.

Ia juga bererti sekalipun UMNO BN cuba mengeksploitasikan isu berkenaan, ia tidak sama-sekali menjejaskan sokongan rakyat terhadap PR.

Malah beberapa pemimpin PR mengalu-lukan tindakan Zahrain berkenaan. Mereka yang tidak mempunyai jati diri dalam memperjuangkan agenda parti serta menjadi kumpulan yang hanya mahu mengambil kesempatan (opportunist) untuk kepentingan peribadi disaran untuk memikirkan semula pendirian mereka atau keluar dari parti, erapakatan dipetik.

Pengarah Strategik PKR, Tian Chua berkata kumpulan 'pengambil kesempatan' yang hanya mahu menumpang tuah Anwar seharusnya mengambil pendirian sekarang.

"Mereka sewajarnya membuat tindakan keluar parti dari sekarang atau memperbetulkan semula niat mereka untuk berjuang bersama parti.

"PKR bersama Pakatan Rakyat (PR) sedang menuju hala tuju politik baru yang berteraskan integriti serta keadilan yang bersifat sejagat dan bukan parti untuk mengumpul kekayaan dan pangkat sebagaimana BN.

Kenyataan beliau dibuat ekoran tindakan Ahli parlimen Bayan Baru, Datuk Zahrain Mohd Hashim mengumumkan keluar dari PKR berkuatkuasa serta merta dan menjadi wakil rakyat bebas.

"Lebih baik beliau (Zahrain) bertindak demikian sekarang dari menjadi duri dalam daging kepada parti dimasa akan datang yang membuka ruang kepada Umno menyerang PR," kata beliau ketika dihubungi Era Pakatan.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Batu berkata PKR merupakan perjuangan parti yang terdiri dari semua kaum yang membelakangkan isu-isu perkauman.

"Kita sedar ramai yang menganggap bila menyertai PR akan dapat banyak projek atau berpeluang minta banyak projek tapi sebenarnya itu salah kerana PR mementingkan kemampuan melalui tender terbuka untuk semua.

"Dalam pemberian kontrak-kontrak siapa yang layak tanpa mengira parti dan kaum berpeluang mendapatkannya," jelas Tian.

Ditanya mengapa isu melompat parti berlaku dikalangan pemimpin PKR beliau berkata perti tersebut sedang mengalami proses pemutihan.

"Walaupun dalam politik usia 10 tahun PKR dalam arena politik masih dianggap muda namun rakyat pelbagai kaum telah yakin dengan PR sehingga Umno terpaksa menggunakan pelbagai cara untuk mengucar kacirkan parti-parti dalam PR.

"Begitu juga dengan konvensyen PR pada Disember tahun lalu membuktikan pakatan PR sedang melalui dimensi politik baru untuk menakluki putrajaya dalam pilihanraya umum ke-13 nanti.

"Perkembangan ini juga memaksa Umno/BN menggunakan pelbagai helah, sogokan, ugutan dan media mereka untuk memburuk-burukkan PR." kata beliau lagi.



1 ulasan:

Martoiriat berkata...

Pemimpin macam ni lebeh baik berambus dari PKR.
Beliau adalah bekas ahli UMNO dan pentingkan tender dan projek. Jika beliau perlu kan ini semua, beliau haruslah kembali kpd UMNO. Itulah sebaik2nya.