25 Feb 2010

Rumah ADUN Yang Hampir Diisytihar Muflis Disimbah Cat

Rumah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Nerang, Kedah, Syed Sobri Syed Hashim, di Taman Malaysia, disimbah cat merah, dipercayai perbuatan khianat malam tadi.

Walaubagaimanapun, kejadian hanya disedari Adun Umno itu kira-kira jam 7 pagi tadi ketika membuka pintu pagar rumahnya.

Beliau terkejut apabila mendapati tompokan cat merah pada tembok dan pintu pagar rumahnya.

Syed Sobri ialah antara calon Umno/BN yang hampir tumbang dalam Tsunami politik pada pilihanraya umum (PRU), 8 Mac 2008.

Beliau sekadar meraih majoriti 805 undi pada tahun 2008 berbanding majoriti BN pada PRU sebelumnya sebanyak 1,310 undi.

Calon PAS/PR pada PRU 8 Mac 2008, Zawawi Ahmad mendapat 7,051 undi.

Tindakan menyimbah cat merah bukan sesuatu yang baru dalam budaya Umno kerana sebelum ini perkara seumpama itu pernah berlaku yang dipercayai bermotifkan politik.

Menurut erapakatan, sebelum ini, rumah bekas Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar dan pejabat Ketua Pergerakan Wanita UMNO Johor, Halimah Sadique, dibaling cat merah oleh pihak tidak bertanggungjawab dan dipercayai bermotifkan politik.

Selain dari itu, budaya simbah cat ini juga biasanya dikaitkan dengan "hutang Along".

Syed Sobri pernah hampir disytiharkan muflis oleh sebuah bank pada tahun lepas kerana berhutang sebanyak RM150,000.

Apakah kerana hendak melangsaikan hutang bank itu supaya tidak tertanggal title YBnya maka beliau terpaksa berhutang dengan Along?

Sekurang-kurangnya itulah persepsi masyarakat.

Rumah ADUN Kuala Nerang disimbah cat

Rumah ADUN Kuala Nerang di Taman Lumba Kuda di Alor Star telah disimbah dengan cat awal pagi ini.

Datuk Syed Sobri Syed Hashim menyifatkan perbuatan tersebut semata-mata mahu mencemar dan memalukannya.

"Saya tidak tahu apa motif mereka buat begini. Nak kata berhutang, saya bukan ahli perniagaan. Sebagai ahli politik sepenuh masa tidak mungkin saya pinjam dengan ah long.

"Jadi saya anggap orang yang melakukan perbuatan ini sebagai pengecut," kata Datuk Syed Sobri Syed Hashim kepada pemberita hari ini.

Beliau yang juga Naib Ketua Umno bahagian Padang Terap berkata beliau mengetahui mengenai kejadian itu kira-kira pukul 9 pagi selepas isterinya, Datin Zakiah Salahuddin yang pulang dari pasar ternampak tompokan merah di tembok depan rumah mereka.

Katanya apabila diperiksa didapati cat merah yang disimbah di empat penjuru rumahnya masih baru.

"Saya dapati modus operandi menyimbah cat ini adalah seperti perbuatan ah long. Oleh itu saya membuat laporan polis supaya ia dapat disiasat. Satu tong cat yang dilemparkan ke tembok rumah saya turut diambil polis," katanya.

Syed Sobri turut meminta pihak yang tidak berpuas hati dengannya supaya membuat laporan polis atau membawa perkara itu ke mahkamah.

- Bernama



Tiada Pilihan Raya kecil Kuala Nerang, Semua Hutang Dah Langsai

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim berkata, beliau sudah menjelaskan semua hutang bank sebanyak RM150,000.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga mengesahkan spekulasi pilihan raya kecil tidak timbul lagi kerana isu itu “kini hanya bersifat akademik kerana sudah ada penyelesaian.”

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pihaknya difahamkan soal muflis sudah selesai kerana kedua-dua pihak yang terbabit iaitu Syed Sobri dan bank telah mencari jalan penyelesaian.

“Jadi soal pilihan raya kecil tidak timbul lagi,” kata beliau ketika dihubungi semalam.

Beliau mengakui SPR ada dimaklumkan tentang status muflis ADUN itu sebelum ini.

“Tetapi kini sudah selesai,” kata beliau kepada mStar Online.

Syed Sobri yang dipetik Bernama berkata, peguam beliau telah mengemukakan permohonan untuk mengetepikan penghakiman mahkamah 3 November lepas yang mengisytiharkan dirinya muflis.

“Perintah dari mahkamah pun belum dikeluarkan,” kata beliau, yang juga Naib Ketua Umno Padang Terap, kepada pemberita pada majlis khatan perdana anjuran Kelab Kebajikan dan Sosial Kakitangan Hospital Kuala Nerang dan Adun Kuala Nerang di sini, semalam.

Khamis lalu, media melaporkan Kedah berkemungkinan menyaksikan pilihan raya kecil berikutan keputusan mahkamah mengisytiharkan ADUN Kuala Nerang itu muflis.

Pada pilihan raya umum Mac lepas, Syed Sobri menewaskan calon PAS, Zawawi Ahmad dengan majoriti 805 undi.


Tiada ulasan: