2 Feb 2010

BN Terdesak 'Pancing' Pembangkang

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail menyifatkan pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) terdesak sehingga terpaksa memancing Ahli Parlimen pembangkang menyertai kerajaan.

Malah beliau mendakwa, tindakan tersebut hanya merosakkan kredibiliti parti pemerintah itu.

"Tindakan mereka menghantar SMS (sistem khidmat pesanan ringkas) kepada saya jelas menunjukkan tindakan terdesak pemimpin Umno dan BN.

"Bagi saya tindakan mereka itu sangat tidak berfaedah dan sia-sia. Bagi saya perkara sebegini akan hanya merosakkan kredbiliti mereka,” katanya kepada mStar Online hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendakwa Azan dan Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof pernah menerima tawaran daripada Umno dan BN.

Semalam Anwar dilaporkan berkata kedua-dua ahli Parlimen berkenaan pernah didampingi pemimpin Parti Cina Malaysia, Huan Cheng Guan dan Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis berhubung pelawaan untuk menyertai parti masing-masing.

Beliau turut mendakwa ekoran tidak melayan pelawaan itu maka jumlah wang ganjaran yang dikatakan akan ditawarkan kepada kedua-dua pemimpin berkenaan tidak dibincangkan. Mengulas lanjut isu berkenaan, Azan mengakui pelawaan itu diterimanya dua hari selepas beliau meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pengerusi II PKR Pahang dan Pengerusi Biro Keahlian negeri.

"Selain SMS, saya juga ada terima panggilan telefon. Saya anggap SMS dan panggilan itu, sekadar satu pelawaan biasa dan cubaan untuk memancing saya sahaja.

"Ingin saya tekankan sekali lagi, bahawa saya akan terus setia bersama PKR mempertahankan dasar perjuangan parti bersama-sama PAS dan DAP," ujarnya.

Ditanya sama adakah pemimpin Umno yang dimaksudkannya itu, ialah bekas menteri Kabinet, Jamaluddin Jarjis, Azan berkata: "Hatta daripada mereka yang pernah ada dalam Kabinet pun ada.Cuma butirannya tidak perlulah saya dedahkan sekarang," katanya.

Beliau turut mencabar pemimpin Umno tersebut menafikan dakwaannya itu, jika mereka berada di pihak yang benar.

"Saya ada bukti, SMS yang dihantar kepada saya pun saya masih simpan. Kalau mereka betul mereka boleh nafikan dakwaan ini," ujarnya.

Pada 25 Januari lalu, Azan, 44, meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Dua PKR Pahang dan Pengerusi Biro Keahlian negeri, berkuat kuasa serta-merta.

Beliau membuat keputusan itu selepas kecewa dengan pentadbiran PKR negeri terutama berkaitan isu pengurusan kewangan dan kutipan dana awam parti berkenaan.

Sementara itu, Yusmadi dihubungi enggan memberi sebarang komen berhubung isu berkenaan.

"Maaf, saya tidak sihat hari ini. Saya tak mahu ulas mengenai isu ini," katanya. -MSTAR

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kepada UBN sebaiknya jadilah sebuah badan siasah yang bermaruah. Janganlah mengundang kebencian rakyat terhadap parti politik yang sudah banyak berjasa kepada negara sehingga enjin pesawaat juga boleh hilang!