8 Feb 2010

Arahan Muhyiddin Buktikan Komponen BN Hadapi Masalah Serius

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam mengarahkan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) yang bermasalah supaya mengambil langkah segera menyelesaikan masalah parti mereka.

Katanya, BN tidak mahu masalah dalaman sesebuah parti komponennya membawa kesan negatif dan menjejaskan sokongan rakyat terhadap BN.

Beliau berkata, pemimpin parti terlibat harus menyelesaikan masalah mereka bagi memudahkan usaha BN mengembalikan keyakinan rakyat.

“Walaupun masalah dalaman parti-parti terlibat tidak menjejaskan urusan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak namun jika masalah mereka selesai, lebih mudah untuk mengembalikan keyakinan rakyat,” katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan program Juara Rakyat peringkat negeri Kedah di sini semalam, beliau berkata, MCA juga diarah mengambil langkah segera menyelesaikan masalah dalam kerana parti itu harus memberi keyakinan terhadap kaum Cina di negara ini.

Dua parti yang menghadapi krisis kepimpinan berpanjangan sejak t:ahun lepas ialah MCA dan Parti Progresif Penduduk (PPP).

Sementar itu, Ahli Jawatan Kuasa Pusat MCA, Datuk Ti Lian Ker meminta Tan Sri Muhyiddin menasihati pemimpin komponen Barisan Nasional (BN) khususnya yang bergelar Menteri agar berhenti bercakaran sesama sendiri.

“Pemimpin yang mantap dan matang tidak akan bercakaran sesama sendiri sebaliknya sentiasa mencari jalan mengukuhkan BN selari dengan semangat demokrasi.

“Ada kalanya pemimpin yang bercakaran ini sentiasa melaungkan semangat demokrasi namun pada masa yang sama mereka sendiri yang tidak mematuhi semangat itu selain tidak berpegang kepada konsep keluhuran perlembagaan,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan ang pau kepada warga emas di dewan Menteri Besar, semalam.

Lian Ker berkata demikian ketika diminta mengulas teguran TPM apabila mengarahkan parti-parti komponen BN yang bermasalah khususnya MCA dan parti Progresif Penduduk (PPP) supaya mengambil langkah segera menyelesaikan kemelut dalam parti masing-masing.

“Masalah dalaman dalam MCA adalah masalah yang lebih bersifat individu.

“Dalam hal ini, semua parti komponen ada krisis dalaman masing-masing, justeru itu semua parti terlibat perlu menyelesaikan masalah mereka,” katanya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aiik!!! Ingatkan dah selesai dok sibuk dengan hal lain.

Tanpa Nama berkata...

banyak sangat masaalah, bubar saja parti masuk pakatan rakyat....

Tanpa Nama berkata...

x silap aku mat sembab ni dgn gaya angkuhnya telah membuat kenyataan krisis mca akan diselesaikan oleh beliau dlm masa seminggu...
citt!!!poodah!!!