29 Jan 2010

Seorang Firaun Kecil Yang Pemalu

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Nordin dengan tegas menolak pelawaan Umno untuk menyertai parti itu sekiranya Parti Keadilan Rakyat memecat keahliannya.

Mengulas pelawaan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr.Mohd Puad Zarkashi yang mengatakan UMNO sedia membuka pintu untuknya, beliau berkata Umno tidak perlu membuang masa kerana perjuangan mereka berbeza.

“Tak payalah UMNO buang masa nak buka pintu, nak jual pintu, atau nak jual pintu pada saya sekalipun," katanya.

Beliau berkata, prinsipnya adalah memperjuangkan Islam dan di dalam PKR, dia masih boleh menyuarakan pendapatnya berbanding jika di dalam UMNO.

“Saya punya perjuangan, perjuangan Islam. Dalam Pakatan Rakyat saya masih lagi boleh bercakap tentang Islam. Saya masih lagi diberi ruang untuk mengemukakan pandangan malahan membawa beberapa usul di dalam Parlimen yang saya rasa saya tak boleh buat begitu di dalam UMNO," tegasnya.

Sehubungan itu katanya, tidak timbul isu beliau ingin menyertai UMNO. Sebagai ahli, beliau tetap menghormati apa saja keputusan yang bakal diambil PKR terhadapnya.
Zulkifli kini sedang menunggu hukuman daripada PKR berikutan pendiriannya yang tidak sehaluan dengan dasar parti.

“Saya ucapkan terima kasih kepada kawan saya Puad Zarkashi, tapi simpan la pintu tu”katanya. -TVS


MP Zul: Firaun-firaun kecil PKR mula cincang saya

Ahli Parlimen Kulim Bandar-Baharu Zulkifli Noordin, yang kemungkinan besar dihadapkan kepada jawatankuasa disiplin PKR, mendakwa beliau telah “dijatuhkan hukuman” walaupun belum ada sebarang prosiding untuk menyiasatnya berhubung aduan agar polis menyiasat wakil rakyat PAS, Khalid Samad di bawah Akta Hasutan.

Zulkifli mengatakan demikian ketika Biro Politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang mengadakan mesyuaratnya, yang antara lain membincangkan isu beliau.

“Melihat kepada kenyataan akhbar yang riuh dibuat adalah jelas hukuman sudah pun dijatuhkan kepada saya walaupun belum lagi ada apa-apa prosiding dibuat terhadap saya.

“Kelihatan firaun-firaun kecil mula menyalak sana sini menuntut kepala saya dipancung!” kata beliau dalam tulisan blognya hari ini.

Mesyuarat Biro Politik turut dihadiri penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar dijangka menemui wartawan dalam lingkungan 2 petang ini.

Zulkifli telah menjawab surat penjelasan Anwar berhubung tindakannya membuat laporan terhadap Khalid yang merupakan ahli Parlimen dan Yang Dipertua PAS Shah Alam.

“Dosa saya: hanya kerana mempertahankan kalimah suci Allah daripada disiat-siut dan dicemar oleh golongan yang terlalu mempertuhankan politik.

“Politik menghalalkan segala cara walaupun perlu menggadai anak bini, politik itu tuhan walaupun Allah terpaksa di pijak,” katanya.

Peguam itu menambah sejak perjuang untuk Islam beliau sudah bersedia untuk sebarang kemungkinan.

“Dari zaman saya mula mengenal Islam sebagai suatu addeen yang indah dan benar, saya sudah bersedia untuk menerima hakikat saya akan menerima pelbagai cabaran dan halangan.

“Lebih banyak dugaan dan cubaan, lebih saya bersyukur kepada Allah. Sedangkan Nabi kekasih Allah melalui ujian yang maha hebat, inikan insan kerdil saperti saya,” katanya.

Cuma peliknya, kata Zulkifli, sehingga saat beliau mengisi blognya hari ini, beliau masih belum menerima apa-apa notis untuk menghadiri apa-apa prosiding jawatankuasa disiplin atau Biro Politik, yang dikatakan akan bersidang hari ini untuk menentukan tindakan terhadapnya.

“Sedang firaun-firaun kecil ini sudah pun dalam proses mencincang lumat saya di dalam media sana sini, tapi sehingga kini saya tidak dipanggil untuk memberikan penjelasan atau hak membela diri,” katanya.

“Yang saya diberitahu, cuma ada satu taklimat khas oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk semua wakil rakyat dan pimpinan tertinggi PKR pagi ini berkaitan kes liwat yang akan bermula minggu depan.

“Itupun saya telah maklumkan saya tidak dapat hadir kerana sudah ada program terdahulu yang tidak dapat saya batalkan,” katanya.

Sehubungan itu kata Zulkfili, beliau tidak akan berkompromi walau setitik dan bersedia dengan sebarang kemungkinan. - MI


Ulasan GB

Kenapa segan-silu untuk memasuki UMNO apabila pintunya telah dibuka luas untukmu?

Anda menuduh orang yang tak sependapat denganmu sebagai "firaun kecil" - panggilan nama hodoh yang berbalik kepada dirimu.

Kini tiba-tiba Zul Kulim menjadi seorang firaun kecil yang pemalu...


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

samaler pemalu dengan puak UG dalam PAS.

geng firaun-firaun kecil

Tanpa Nama berkata...

lansung tiada kaitan antara tidak sehaluan/pendapat dasar PR dengan masuk umbo atau tidak. Dah YB Zul kata dia takkan masuk umno, kenapa nak pertikai lagi? Kalau betul2 masuk umno, nnt kena belasah lagi teruk.

ada pulak lagi nak kaitakan dgn isu UG. Alahai, benda lapuk masih nak dilagukan.

-Mohd, Rusila, Mansoura, Egypt

Tanpa Nama berkata...

UG menda lapuk? tu puak UG yg cakap
sebab dia yg dah berak dalam jemaah.

bawak najis dan pecahbelahkan ummah