8 Jan 2010

Qazaf: Anwar Bidas UMNO Cuba Kekang Keadilan Islam

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas pimpinan Umno yang cuba menafikan keperluan pihak berkuasa Islam untuk bertindak ke atas aduan Qazafnya terhadap Saiful Bukhari Azlan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mej Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom memberitahu Parlimen sebelum ini, siasatan Qazaf terhadap Saiful terikat kepada perbicaraan Anwar atas tuduhan liwat di Mahkamah Sivil.

“Saya terkejut dengan kenyataan Menteri yang membuat kenyataan politik di parlimen pada 27 Oktober bahawa keputusan pendakwa qazaf itu hendaklah menunggu perbicaraan liwat di Mahkamah Tinggi Sivil,” Anwar memberitahu pemberita di perkarangan Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur".

“Sejak bila Mahkamah Syariah harus tunduk di bawah Mahkamah Sivil?,” kata Anwar. Kes ini berbeda dengan kesalahan jenayah liwat lain. Ini bersabit kes qazaf.” tambah beliau.

Mahkamah Syariah hari ini menetapkan Rabu depan untuk mendengar permohonan Anwar untuk mendapatkan perintah mahkamah bagi mengarahkan pihak berkuasa Islam Wilayah Persekutuan memulakan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful.

Permohonan itu dibuat setelah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutan gagal mengambil tindakan wajar ke atas aduan Qazaf terhadap Saiful yang difailkan 18 bulan lalu.

Anwar menfailkan aduan Qazaf itu setelah Saiful membuat pertuduhan liwat terhadap beliau walaupun laporan tiga pakar Hospital Kuala Lumpur mendapati tidak ada bukti forensik menunjukkan Saiful diliwat.

Anwar meminta Mahkamah Tinggi Syariah untuk mengarahkan Ketua Pendakwa Syarie Kuala Lumpur, Pengarah JAWI dan Datuk Jamil meneruskan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful.

Anwar berkata pertuduhan liwatnya di Mahkamah Sivil telah dibiarkan berterusan dengan pelbagai kekangan yang beliau percaya berpunca daripada campur tangan politik. -TVS



Tiada ulasan: