24 Jan 2010

Nazree Pilih PKR

Prinsip Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendokong ketelusan dalam setiap susur galur galur perjuangan parti itu mendorong mantan Pengerusi Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK Malaysia), Mohd Nazree Mohd Yunus untuk menyertainya.

Nazri menyifatkan penyertaan beliau dalam sayap pemuda Keadilan sebagai usaha membantu menggalas perjuangan parti ke arah membawa pembaharuan dalam sistem politik negara.

Kemasukan Nazri dalam Angkatan Pemuda Keadilan AMK diumumkan oleh Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin pada sidang media di ibu pejabat parti di Tropicana Merchant Square petang tadi.

Semalam, Nazree meletak jawatan sebagai pengerusi gerak setelah memimpin badan itu kira-kira dua tahun.

Beliau mengambil alih jawatan itu daripada Ezam Mohd Nor yang meninggalkan Gerak untuk menganggotai Umno.

Walaupun dikaitkan rapat dengan Ezam, Nazree mempunyai asas prinsipnya sendiri dan memilih untuk menyertai perjuangan Pakatan Rakyat.

"Saya umumkan saya meletakkan jawatan saya pasa 23 Januari 2010 yang mana saya secara serius mahu menyertai parti politik dan memulakan fasal baru dalam perjuangan saya. Keputusan ini saya ambil setelah berjumpa Ketua Umum keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya.

Beliau menegaskan keinginannya untuk menyertai Keadilan begitu kuat apabila meneliti dasar perjuangan parti itu yang menjurus kepada mendaulatkan ketelusan dalam setiap susur galur perjuangan mereka.

"Apapun penyertaan saya dalam PKR bersifat komplimentari, saling melengkapi kepimpinan yang sedi ada dalam parti. Yang lebih peting dari itu adalah kelompok- kelompok reformasi yang sudah lama berjuang dalam parti dan atas asas itu saya lihat penyertaan saya melengkapi ahli- ahli yang sedia ada," katanya.

Nazree berkata beliau berharap untuk memberi sumbangan kepada parti dari segi membudayakan integriti dan anti rasuah sebagai amalan utama dalam urus tadbir negara ini.

"Fokus saya untuk memberdayaan integriti dan bersama- sama perjuangkan ketelusan pentadbiran," katanya.

Samsul berkata kemasukan Nazree akan mengukuhkan Keadilan dan sayap pemuda parti itu secara keseluruhan.

"Saya dengan ini mengesahkan saudara Nazree sudah menghantar surat untuk menjadi ahli angkatan muda keadilan," katanya.

Penyertaan Nazri dalam PKR dilihat sebagai mengisi kepimpinan pelapis parti selain terus memberi kredibiliti kepada usaha PKR untuk menarik pemimpin muda yang bertekad membawa pembaharuan bagi menamatkan era penyelewengan kuasa dan rasuah. -TVS

Ulasan GB

Semenjak Datuk Seri Anwar, Ketua UMUM PKR dikenakan dengan pelbagai serangan dan tuduhan, semakin ramai pula yang menyertai PKR. Diantaranya, Bekas Ahli Parlimen Kuantan, Datuk Fauzi Abdul Rahman, Bekas Menteri di JPM, Datuk Zaid Ibrahim, Pengerusi Gerakan Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Tan Kee Kwong, Bekas Naib Presiden MCA, Datuk Dr. Chua Jui Meng, Bekas Naib Presiden MIC Datuk SS Subramaniam, Naib presiden Parti Progresif Rakyat (PPP), V Nagarajan, Bekas ketua cawangan Umno Bukit Bendera Mentakab Datuk Alimudin Syawal dan ramai yang lain lagi.

Dan kini bekas Pengerusi Gerak, Mohd Nazree Mohd Yunus.

Demikian PKR. Wajar kita mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Anwar dan PKR sendiri yang berjaya menarik perhatian orang-orang ternama ke dalam PKR.

Dan apa khabar PAS? Kelambu dah bakar ke belum?

1 ulasan:

Martoiriat berkata...

Syukur pada tuhan kerana saudara
memileh PKR... menyertai parti politik biarlah berprinsip.. jangan
nanti jadi macam Ezam sesumpah atau
Ezam kotak sudahlah..

Saya maseh lagi ingat dengan kata2
Ezam dulu.."Tolong tunnjjokkan saya, siapa yang ihklas menyertai
UMNO.." tapi yang peliknya, dia
sendiri yang menyertai parti yg
ketinggalan zaman tu.. hairan..
Harap2.. saudara Nazree jangan jadi
macam Ezam sesumpah tu..tidak
berprinsip.. dia yang meludah,
kemudian dia sendiri yang menjilat
nya kembali..