27 Jan 2010

Akibat Memberi Ruang Kepada Zul Kulim, Beliau Semakin Keterlaluan

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin dilihat “sudah keterlaluan” ekoran kenyataan terbarunya mendakwa PKR dan Pakatan Rakyat (PR), yang diwakilinya, sedang menggerakkan revolusi untuk meminda Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, Setiausaha agung baru PKR Saifuddin Nasution (gambar) berkata kenyataan Zulkifli adalah sangat serius kerana PR yang dianggotai tiga parti telah bersetuju dengan memeterai Dasar Bersama bulan lalu.

Dasar itu menekankan pendirian menerima Islam sebagai agama rasmi, kedudukan Raja-raja Melayu, hak keistimewaan Bumiputera dan bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

“Bagi saya ia satu kenyataan serius dan tiada asas sama sekali... jadi saya tidak tahu apa asas beliau apabila mengatakan adanya agenda revolusi dalam PKR dan Pakatan.

“Ini adalah fakta kerana kita ada dokumen, yang ditandatangani pemimpin dari tiga parti, di mana beliau sendiri hadir pada majlis konvensyen Pakatan tempoh hari.

“Yang mengejutkan saya ialah ada Ahli Parlimen yang tidak sedar tentang kewujudan dokumen ini dan tidak bersedia untuk menerima hakikat,” kata beliau kepada The Malaysian Insider di sini.

Dalam temu bual dengan akhbar tempatan, Zulkifli yang menjadi personaliti tumpuan arena politik tempatan sejak seminggu lalu berkata “saya percaya mereka (PKR) ada agenda mereka sendiri, bukan untuk pembaharuan.”

“Agenda mereka adalah revolusi. Di mana mereka mengubah fundamental asas tunjang masyarakat, misalnya menjadikan Islam dan agama lain sama taraf.

“Hak keistimewaan orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, saya merasakan mereka akan keluarkan.

“Saya tidak memanggil ia sebagai pembaharuan, ia adalah satu revolusi. Jadi ia harus dimaklumkan kepada orang ramai kerana mereka mesti tahu ini yang akan kita (dalam Pakatan) akan lakukan jika kita mengambil alih kerajaan,” kata Zulkifli.

Zulkifli juga memberita beliau tidak bersetuju dengan usaha meminda Perlembagaan Persekutuan kerana ia adalah tunjang negara.

Malah kata Saifuddin, isu PR akan meminda Perlembagaan Persekutuan juga tidak timbul kerana kesemua komponen ikatan sudah bersetuju dengan empat perkara asas yang dijelaskan dalam Dasar Bersama.

“Ini adalah satu kenyataan yang amat mengelirukan,” katanya lagi.

Saifuddin berkata Zulkifli seharusnya bersedia untuk menerima hakikat bahawa PKR dan PR sudah berjalan jauh dan beliau harus berlapang dada untuk menerima hakikat semasa.

“Pandangan Zulkifli tidak betul... kita ada Dasar Bersama, kita sudah jauh ke hadapan.

“Saya tahu Zulkifli seorang banyak membaca. Jalan keluar ialah, apa yang beliau perlu lakukan ialah baca dokumen Dasar Bersama itu... tidak wajar beliau membuat kenyataan mendakwa ada pihak yang mahu menyamakan agama Islam sama taraf dengan agama lain,” katanya lag.

PKR semalam membuat keputusan merujuk kes Zulkifli kepada Lembaga Disiplin parti untuk menyiasat serta membuat keputusan terhadap beliau dalam masa 30 hari. Parti juga mengeluarkan “gag order” atau larangan supaya beliau tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang boleh memudaratkan parti serta merosakkan perpaduan PR.

Ahad lalu, beliau membuat laporan polis agar rakan sejawatannya dari Shah Alam, Khalid Samad, wakil PAS supaya disiasat di bawah Akta Hasutan kerana mengesyorkan enakmen agama Islam Selangor dikaji semula.

Sementara itu anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Zaid Ibrahim dalam blognya berkata, keputusan semalam tidak mencerminkan keseriusan parti itu menyelesaikan isu disiplin di kalangan ahlinya.

“Hebat bunyi keputusan PKR. Nak ikut “due process “ atau proses keadilan dalam undang-undang.

“Sebenarnya ramai orang merasakan PKR tidak serius untok mengambil tindakan.

“Malah ada yang mengagak tidak akan ada satu keputusan yang tegas akan diambil dalam tempoh tersebut,” katanya.

Zaid berkata beliau yakin PKR tidak mampu mempertahankan sesuatu prinsip utama dalam perjuangannya.

Ketika ditanya pandangan bahawa Zulkifli bertindak seolah-olah beliau tidak boleh disentuh, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang berkata, PKR sebenarnya mahu memberi peluang keadilan yang secukupnya kepada wakil rakyat itu.

“Kami hendak memberikan beliau semua pilihan mengikut semangat keadilan sejagat,” kata beliau sambil menambah, parti hendak memberinya segala ruang prosiding.

Saifuddin berkata PKR tidak bertindak berhubung pendiriannya tentang isu kalimah Allah.

“Tetapi kami ambil tindakan apabila laporan polis beliau (ke atas Khalid Samad) yang membelakangi saluran dan mekanisme parti,” katanya.

“Kami tidak bertindak kerana beliau memperjuangkan Islam, kami tidak bertindak kerana beliau seorang pejuang Islam atau pejuang Melayu... tapi bertindak kerana membuat laporan polis dan ini adalah isu pelanggaran disiplin,” katanya lagi.

Oleh itu kata beliau, Zulkifli sebagai wakil rakyat dan ahli PKR seharusnya menghormati aspek disiplin parti.

Ulasan GB

Apa lagi PKR simpan Zul Kulim tu? Ngabiskan masa menjawab fitnah dan lemparan tuduhan yang tidak berasas.

Agaknya spesies orang Melayu gitu. Suka melayan dan terheret ke kancah perkara yang tiada. Sehingga tenaga yang terbatas ini habis terbuang membincang dan berpolemik terhadap perkara yang hanya di bikin-bikin.

Saidina Umar selalu bertanya bila diajukan perkara-perkara yang sifatnya spekulasi dan belum sahih.

"Adakah perkara itu berlaku"

Maka dijawab orang pada ketika itu "Tidak" atau "Belum", beliau lalu menjawab, "Tak perlu dilayan".

Itu sifat Umar, sifat seorang khalifah yang tegas, dengan gelaran "Al-Faruq" - pemisah antara hak dan batil

3 ulasan:

nafis berkata...

Salam GB

saya bimbang PKR macam terikut2 perangai amno di mana pemimpin yang jelas rasuah/problematic itu yang disimpan dan disayang....

zulkulim ni macam the blue-eyed boy di mata DSAI yang saya rasa terlampau liat sangat nak ambil tindakan...saya kesal DSAI gagal take the sternest action against this rotten mouthpiece...

my sympathies to those genuine PKR members........

Samdol berkata...

Salam....Afud, dok tunggu apa lagi. Pecat aje mangkuk sekoq ni. Buat orang bertambah benci dan meluat kat dia tapi tempiasnya PKR yang kena nanti. Rakyat tak akan percaya lagi kat PKR. Bersihkan segera sebelum membarah. Tembelang dia dah pecah dan membusuk.....

sb dehlawi berkata...

Pecat saja zul kulim