19 Dis 2009

SPRM Dibenar Siasat Tanpa Had, Kerajaan Negeri Bertegas Lindungi Kakitangan

Kerajaan Negeri Selangor tetap tegas dengan pendirian bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)tidak boleh menyoal siasat kakitangannya selepas waktu pejabat.

Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail berkata, tindakan itu dibuat bagi menjaga keselamatan kakitangannya.

"Kerajaan negeri tetap bahawa hanya boleh siasat pada waktu pejabat dan kita tidak mahu siasatan dibuat di luar kawasan sebab kita tidak mahu kesan yang melibatkan mendiang Teoh Beng Hock berulang," katanya.

Rodziah berkata demikian ketika mengulas mengenai keputusan Mahkamah Rayuan bahawa SPRM dibenarkan menjalankan soal siasat selepas waktu pejabat dan tanpa had masa yang ditetapkan.

Keputusan itu dibuat oleh panel tiga hakim mahkamah tersebut yang diketuai oleh Hakim Datuk Hassan Lah sebulat suara memutuskan waktu siasatan tidak boleh dibataskan atau terhad dalam tempoh masa bekerja yang biasa.

Rodziah berkata, SPRM tidak memerlukan tempoh masa yang panjang bagi menyoal siasat saksi untuk mendapatkan maklumat kerana prosedurnya berlainan dengan soal siasat yang dilakukan terhadap penjenayah.

"Sebenarnya siasatan itu tidak sepatutnya sebagai penjenayah hanya untuk mendapat maklumat. Ia tidak perlu begitu lama dan sebagainya dan saya rasa sekadar waktu pejabat adalah sesuai dan wajar,"katanya.

Mantan Setiausaha Politik Exco Kerajaan Negeri, Teoh Beng Hock ditemui mati keesokan harinya di tingkat lima Plaza Masalam selepas disoal siasat SPRM.

Sehingga kini, Inkues terhadap kematiannya masih disiasat dan bedah siasat kali kedua ke atas mediang terpaksa dibuat setelah pakar patologi yang dilantik kerajaan negeri, Dr Pronthip Rojanasunand mendedahkan bahawa 80 peratus kemungkinan Beng Hock dibunuh.



Tiada ulasan: