30 Dis 2009

Najib Tak Berani Tubuh Suruhanjaya Siasat Mahathir

Kerajaan Barisan Nasional tidak akan menubuhkan apa-apa Suruhanjaya Siasatan DiRaja kerana pemimpin nombor satu negara Najib Abdul Razak sendiri merupakan seorang tokoh yang kontroversial, terpalit dengan perbagai dakwaan salah laku rasuah.

"Saya percaya beliau (Najib) tidak berani tubuh Suruhanjaya Siasatan itu," kata Ahli Parlimen Keadilan – Padang Serai, N Gobalakrishnan kepada Free Malaysia Today, hari ini ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri di Sabah semalam.

Ketika berucap kepada para pemberita selepas merasmikan kongres tahunan Parti Bersatu Rakyat Sabah ke 14 di Kota Kinabalu, Najib berkata, "selalu benar ada desakan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di Raja untuk setiap perkara yang berlaku."

Najib berkata demikian ekoran dari desakan daripada pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang supaya ditubuhkan Suruhanjaya itu bagi menyiasat dakwaan pengarang Barry Wain dalam bukunya ke atas mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam bukunya bertajuk "Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times", Wain mendakwa Dr Mahathir telah mengakibatkan Malaysia kerugian sebanyak RM100 bilion kerana rasuah dan membina projek-projek mega dalam tempuh 23 tahun pemerintahannya.

Menurut Gobalakrishnan, Najib sekali-kali tidak akan menubuhkan Suruhanjaya itu atau mana-mana Suruhanjaya bagi menyiasat salah laku Dr Mahathir atau pemimpin-pemimpin yang lain.

"Ini kerana Najib seolah-olah akan membuka pintu siasatan ke atas beliau (Najib) sendiri kepada perdana menteri yang akan menggantikan beliau kelak," terang Gobalakrishan.

Menurut beliau, Najib adalah seorang perdana menteri yang paling korup dalam sejarah tanah air, melebihi Dr Mahathir.

Memandangkan Dr Mahathir adalah mentornya maka Najib tidak akan mengambil sebarang tindakan.

Dr Mahathir pula, kata Gobalakrishnan, adalah seorang petualang yang bertanggungjawab merosakkan ekonomi Malaysia dengan merampuk kekayaaan negara menerusi hasil mahsyul Petronas, perlakuan rasuah, ketirisan dalam projek-projek rundingan terus, pembinaan projek-projek raksasa dan banyak lagi. -FMT


Suruhanjaya Diraja: Najib takut kena jerat sendiri
Oleh Fazallah Pit

Datuk Seri Najib Razak memilih jalan selamat berkaitan isu penubuhan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat pembaziran RM100 bilion yang dilakukan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KEADILAN, Badrul Hisham Shahrin berkata Najib bimbang beliau sendiri akan dihadapkan ke suruhanjaya itu apabila tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

Beliau berkata, Najib tidak mahu memulakan budaya menyiasat bekas Perdana Menteri melalui penubuhan suruhanjaya seumpama itu, yang boleh menjerat dirinya kelak.

"Najib sendiri bukan sahaja main duit dan membazir tapi terbabit dalam kes pembunuhan," katanya yang menganggap Najib memilih ‘jalan selamat’ ketika dihubungi freemalaysiatoday.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Najib hari ini yang enggan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan terhadap Dr Mahathir membazirkan wang kerajaan berjumlah RM100 bilion seperti cadangan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Najib memberi alasan suruhanjaya itu tidak perlu ditubuh semata-mata dakwaan itu berasaskan sebuah buku yang ditulis seorang penulis Barat.

Calon KEADILAN yang tewas kepada Khairy Jamaluddin dalam pertembungan paling kontroversi pada pilihan raya umum lalu, berkata, Najib juga tidak akan menyiasat Tun Abdullah Badawi.

Sebaliknya, beliau berkata, Najib secara tidak langsung telah menghadiahi bekas Perdana Menteri itu sebuah rumah bernilai RM12 juta.

Katanya, Najib jika boleh lebih seronok memberi tekanan politik kepada Dr Mahathir dan Abdullah tapi lebih takut jika ditekan kedua-dua pihak

Badrul juga secara sinis tidak menggelar Najib sebagai Perdana Menteri atau dalam bahasa Inggeris, Prime Minister, sebaliknya Crime Minister (Menteri Jenayah).

Beliau juga menyarankan kerajaan supaya membenar pengedaran buku berjudul ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’ yang mendedahkan pembaziran itu. -FMT



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dengan bini dia pun takut. Itu pompuan, yang ni laki-laki lagilah dia kecut perut. Kes enjin pesawat yang hilang tu mesti diheret sama! Barulah nampak tembelang Ahmad Zahid Hamidi. Dia tentu dah ada kaki tu.