13 Dis 2009

Kaji Semula Struktur Pengeluaran Tenaga Untuk Elak Kenaikan Tarif Eletrik

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, tarif elektrik yang mungkin dinaikkan pada awal tahun hadapan boleh diatasi sekiranya kos pengeluaran tenaga boleh dijimatkan.

Ujarnya, kerajaan seharusnya mengatur satu langkah bijak untuk mengatasi kenaikan tarif elektrik kerana ia hanya akan membebankan rakyat sedangkan kualiti elektrik masih ditakuk lama.

“Saya rasa harga tenaga ini dilihatkan kepada kos tetapi saya nampak, kalau betul-betul direncanakan kos pengeluaran tenaga boleh direndahkan. Oleh itu kalau kos boleh direndahkan, sudah tentu harga tidak perlu dinaikkan” ujar Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Terdahulu pada minggu lalu heboh diperkatakan tarif elektrik baru mungkin diperkenalkan Januari tahun depan sekiranya diluluskan oleh kabinet.

Menterinya, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, tarif elektrik dinilai setiap enam bulan dan kenaikannya bergantung kepada harga minyak.

Namun menurut Khalid, kerajaan boleh menyelesaikan masalah kenaikan tarif elektrik ini dengan menyemak semula kontrak-kontrak lama dengan syarikat Tenaga Penjana Bebas (IPP).

Katanya, kontrak kepada sembilan IPP ini membebankan TNB kerana TNB dipaksa membeli tenaga dari IPP dengan harga yang ditentukan oleh syarikat konsesi berkenaan.

“Walau bagaimanapun apa yang menyebabkan kos tenaga dinaikkan, ialah kontrak-kontrak lama yang telah dilakukan berasaskan dengan value added pricing, maknanya harga-harga ditambah dari segi kos. Bukannya dari segi usaha untuk menjimatkan kos”.

Menurut Khalid, tindakan menaikan tariff elektrik bukanlah jalan penyelesaian yang terbaik sebaliknya ia boleh doatasi dengan mengkaji semula struktur pengeluaran tenaga.

Khalid juga mencadangkan, sekiranya TNB masih perlu membeli sumber tenaga daripada IPP, apa yang perlu dilakukan ialah, harga haruslah ditentukan oleh TNB dan bukannya dari syarikat konsesi berkenaan.

Katanya, TNB juga perlu menentukan IPP dapat memberikan tenaga yang lebih efisyen.

“Jadi untuk menyelesaikan masalah ini, bukanlah dengan menaikkan harga, tetapi mengkaji bagaimana struktur pengeluaran tenaga ini dapat diolah supaya apa yang dianggap economy soft skill yang mana akhirnya kos dapat direndahkan dan harga boleh dikurangkan”.

“Tetapi menentukan mereka mengeluarkan tenaga lebih efisyen daripada Tenaga Nasional. Jadi dari dasar kecekapan dan daya saing barulah kita dapat kos yang sebenar” tambahnya lagi. -TVS



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenaikan tarif elektrik, tol dan sebagainya yang menindas rakyat wajar diteruskan supaya BN mudah tumbang PRU13...