13 Nov 2009

Era Najib Altantuya : SPRM Takut, Umum Pakar Forensik UK Bantu Bedah Siasat Teoh Beng Hock

Pakar forensik, Profesor Peter Vanezis dari Pusat Sains Forensik Cameron, United Kingdom, akan mewakili Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dalam bedah siasat Teoh Beng Hock.

Peguam SPRM, Abdul Razak Musa membuat pengumuman ini di Mahkamah Majistret Shah Alam hari ini.

Mahkamah sebelum ini mengarahkan mayat mendiang Teoh Beng Hock digali semula untuk dibedah siasat semula selepas pakar forensik lantikan Kerajaan Negeri Selangor, Dr Pornthip Rojanasunand mendapati ada 80 peratus kemungkinan mendiang di bunuh.

Penemuan ini dibuat berdasarkan kepada kesan cekik pada leher mangsa, kesan tusukan pada dubur dan kesan retakan di kepala yang konsisten dengan kesan pukulan.

Di prosiding yang sama, Koroner Azmil Muntapha Abas memanggil semula mangsa siasatan SPRM, T Sivanesan dan ahli Majlis Perbandaran Kajang Tan Boon Wah, ke kandang saksi.

Peguam veteran Karpal Singh yang mewakili Boon Wah meminta Koroner supaya menangguhkan testimoni kliennya bagi memberi laluan kepada keputusan kes saman Boon Wah terhadap SPRM yang akan diumumkan 19 November ini.

Peguam mewakili Peguam Negara Tan Hock Chuan menyokong saranan Karpal kerana saman Boon Wah memberi kesan kepada integriti SPRM.

Ketika giliran mangsa seterusnya pula, Sivanesan diminta untuk mengenalpasti pegawai penyiasat yang bertanggungjawab menderanya. Siva mengenalpasti seorang pegawai bernama Ashraf (gambar), melalui foto yang disiarkan akhbar Sinar Harian.

Koroner Azmil Muntapha Abas menangguhkan kes ke tarikh 9 Disember dan 17 Disember. -TVS


Ulasan GB

mengapa terpaksa guna pakar UK? Apa yng tak kena dengan 2 orang "pakar" hli pathologi Malaysia sebelum ini? Apakah kerana rahsia dah nak terlondeh kerana pendedahan Dr Pornthip Rojanasunand mendapati ada 80 peratus kemungkinan mendiang di bunuh?



Tiada ulasan: