6 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Undi Pos Bukti BN Penakut

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim menyifatkan undi pos sebagai bukti ketidakadilan dan kebebasan dalam sistem pilihan raya di negara ini.

Menurutnya, pengundi pos dibayangi perasaan takut dan terpaksa mengundi Barisan Nasional (BN) kerana undian mereka diketahui majikan.

“Ada bekas perajurit kita mengakui bahawa mereka tidak boleh membuat pilihan secara bebas kerana perlu menyertakan nama dan nombor perkhidmatan dalam borang akuan yang disertakan bersama kertas undi apabila membuang undi.

“Jadi undi mereka tidak lagi rahsia,” katanya bahawa kira-kira 5,000 atau 36 peratus daripada 14,192 pengundi di Bagan Pinang ialah pengundi pos.

Beliau berkata, sepatutnya undi pos hanya dihadkan kepada anggota dan pegawai tentera yang bertugas di hutan belantara sewaktu pilihan raya.

“Takkan semua pengundi yang ada dalam senarai undi pos sekarang ini bertugas dalam hutan semasa hari mengundi.

“Malah kakitangan keselamatan tidak perlu membuang undi dalam kawasan “kawalan” mengikut sistem atau proses yang lain dari orang awam,”katanya yang dipetik dilaman blognya di sini, semalam.

Zaid berkata, tidak ada negara demokrasi dalam dunia kini yang mengamalkan sistem pengundian berbeza antara orang awam dengan kakitangan keselamatan seperti di negara ini.

“Ini bererti BN tidak akan membenarkan sistem pengundian telus dan berintegriti bertapak di negara ini.

“Sikap tidak berani membenarkan kakitangan keselamatan kita membuang undi secara bebas satu petanda buruk kepada negara,” katanya.

Tiada ulasan: