30 Okt 2009

Era Najib Altantuya : JK Disiplin Jangan Jadi SPRM

Setelah Mesyuarat Khas PAS memutuskan untuk mengheret PAS Selangor (sahaja) ke Lembaga Disiplin, ia dilihat oleh kebanyakan ahli PAS sebagai satu tindakan yang lembab serta tidak memadai.

Ini kerana ia telah menjadi isu yang diketahui umum. Sementelah lagi Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Tuan Ibrahim Tuan Man sebelum ini telah pun menunjukkan bahawa tindakan-tindakannya belum benar-benar bebas, telus dan adil.

Ini adalah kerana perlantikan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin dilakukan oleh Tuan Presiden sendiri dan bukanlah sebuah jawatankuasa yang benar-benar beringtegriti dan bebas untuk menyiasar apa jua kemelut dan perbuatan salahlaku ahli atau pimpinan parti.

Satu contoh jelas ialah apabila Tuan Ibrahim mengeluarkan arahan supaya ahli PAS dan pimpinan "menutup mulut" mengenai isu "Kerajaan Perpaduan" satu ketika yang belum terlalu lama dulu.

Arahan itu dikeluarkan sebaik sahaja tulisan Dr.Dzulkefli Ahmad, Ahli PArlimen Selangor diterbitkan di dalam Harakah (yang kemudiannya dikeluarkan dari cetakan di atas arahan pihak tertentu) dimana di dalam tulisan tersebut Dr.Dzulkeli telah memberikan pandangan secara akademis tentng kebejatan Kerajaan Perpaduan yang turut diberikan dalil-dalil aqli dan naqli sekalipun Dr.Dzulkeli bukanlah merupakan seornag ahli ugamawan sepertimana ustaz-ustaz yang ramai di dalam PAS.

Tidak ada sesiapa yang mampu menghujjah semula segala keterangan dan penjelasan Dr.Dzulkefli, lantas pihak yang terpukul lantarannya, mengambil sikap untuk mengikat tangan semua para penentang UG dengan mengeluarkan satu arahan blanket, "tutup mulut" dengan beralsan isu itu telah dikuburkan!

Saya katakan arahan itu tidak adil kerana ianya dilihat dihalakan hanya kepada kumpulan penentang UG. Apa yang jelas pemimpin-pemimpin yang diketahui mendokong gagasan UG terus-teruskan mengambil sikap malah mengeluarkan kenyataan yang dilihat masih tegar memperjuangkan gagasan UG termasuk Timbalan Presiden PAS dan seorang Pesuruhjaya PAS Negeri.

Tidak pula Jawtankuasa Disiplin PAS bertindak pantas untuk menegur dan mengambil tindakan terhadap mereka itu.

Persoalan kini, mengapa Jawatankuasa Disiplin hanya bertindak apabila "diarahkan" berbuat demikian oleh Presiden parti setelah Presiden sendiri didesak untuk mengambil tindakan ke atas "petualang-petualang" parti?

Apakah sewaktu "kejadian-kejadian" perlanggaran etika itu dilakukan oleh pemimpin-pemimpin parti, Jawatankuasa tidak berbuat apa-apa sepertimana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak melakukan apa-apa setelah dibawa ke pengetahuannya tentang pelbagai isu yang melibatkan pemimpin parti pemerintah?

Dan jika ada pun tindakan dilakukan, ianya hanya sebagai pewujudan kambing-kambing hitam bagi menunjukkan yang kononnya mereka adil, telus dan berwibawa?

Saya secara terus terang menyatakan saya kurang yakin mengenai peranan Jawatankuasa Disiplin parti dan jangan marah saya kerana Jawatankuasa itu sendiri bukan sebuah badan bebas, sepertimana yang kita sendiri laungkan untuk SPRM. Cuma saya yakin Jawatankuasa Disiplin PAS belum sampai ke tahap "lembu-lembu" tunggangan golongan pro-UG yang terdiri dari pemimpin tertinggi parti untuk menekan dan menzalimi kumpulan ahli yang anti-UG yang bilangannya jauh lebih ramai. Tapi nampaknya macam nak jadi ke arah itu jika langkah UMNO yang diikutinya.

Dan kini sekali lagi arahan "tutup mulut" dikeluarkan. Betapa jelasnya jawatankuasa tersebut tidak benar-benar bebas malah melakukan siasatan terpilih sama seperti SPRM.

Demi kebenaran dan keadilan, saya meminta disiasat sama Timbalan Presiden dan Setiausaha Agong parti yang ada diantara tindakan dan kenyataan mereka lebih dasyat dari tindakannya dari Pas Selangor, sekurang-kurang itulah persepsi kebanyakan ahli. Malah mereka juga disebutkan bersama di dalam blog Mursyidul Am PAS yang kerananya mesyuarat khas telah dipanggil!

1 ulasan:

dILA berkata...

SILA BACA HARAKAH KELUARAN JUMAAT 30/10/09

ADA ARTICLE YANG MEMBURUKKAN NIK AZIZ

http://manjongmari.blogspot.com/2009/10/harakah-cuba-berusaha-nak-jatuhkan.html

saya yg selalu baca harakah sekali lalu pun dapat melihat & menanggap kedua2 article dalam harakah tersebut.

saya pelik, APA MAKSUD HARAKAH menyiarkan 2 berita yg bertentangan mengenai Tok Guru Nik Aziz begitu jika tidak lain daripada hendak memburukkan tok guru.

ni kerana nafsu benci & agaenda sendiri, puak2 pro-UG ini sanggup jahanamkan PAS dengan cara MEMBUNUH ICON pas sendiri iaitu nik aziz. depa tak peduli & tak ambil kira yg tanpa nik aziz, sapa lagi yg boleh jadi icon PAS yg boleh diterima oleh semua parti & rakyat.

yang BODOHNYA adalah AHLI PAS itu senditi. dah termakan pil WALA..WALA..sampai tak boleh fikir sendiri. ikut je membabi buta. Kalau Allah nak manusia ni ikut je arahan, baik Dia buat robot je untuk menjadi khalifah dibumi ini tetapi ALLAH letakkan manusia yang boleh berfikir dibumi ini. takkan itupun tak paham kerana apa.

lepas ini PAS bolehlah bersiapkan diri untuk KALAH dalam PR13 ni ye. kami rakyat yang hina dina ni dah MENYAMPAH denagn perangai pas ni. nanti bila itu berlaku, JANGANLAH SALAHKAN TAKDIR....sebenarnya, HANGPA SEMUA YANG BODOH!!!!