5 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Penganut Hindu Bantah Tindakan Seret Kepala Lembu (updated)

Kira-kira 100 orang penduduk India mengadakan majlis sembahyang khas, seminggu selepas sekumpulan orang menghina agama hindu dengan mengheret kepala lembu bagi membantah pemindahan sebuah kuil di Shah Alam.

Tunjukan perasaan di depan pintu masuk bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor itu pada Jumaat lalu, dikatakan didalangi oleh beberapa pemimpin peringat cawangan dan bahagian Umno.

Malam tadi, kira kita 100 penduduk, pemimpin politik dan aktivis masyarakat India berkumpul dan mengerjakan sembahyang khas di sebuah kuil di Padang Jawa, di samping membantah tunjuk perasaan berbau perkauman Jumaat lalu.

Mereka mengutuk perbuatan yang dianggap melampau itu kerana lembu adalah binatang suci di kalangan penganut agama hindu.

Seekor anak lembu juga dibawa dalam upacara sembahyang yang bermula jam 8 malam dan mengadakan ceramah pendek sehingga jam 10 malam tadi.

Mereka mahu pihak berkuasa menangkap pihak yang terlibat untuk mendapatkan keadilan yang sewajarnya.

Seorang wakil penduduk Seksyen 19, Moorthi mahu kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat.

“Kita di sini hidup aman damai, kita berbilang kaum, katakana berbilang kaum kenapa kita tidak boleh mengadakan sebuah rumah ibadat kita untuk sembahyang, adakah ini yang dikatakan berbilang kaum di Malaysia, jadi saya harap kita bertindak tegas, beri amaran kepada kaun yang meletakkan lembu itu di depan itu, dan menangkap dia dan masukkan ke dalam ISA.

“Kerajaan perlu mengambil tindakan dengan keadilan, di sini tak kira melayu, cina dan India, kita bersatu bersama untuk mendapatkan keadilan,” tegasnya.

Bekas tahanan ISA, V Ganabatirau ketika ditemui berkata, polis sepatutnya bertindak lebih awal bagi mengelakkan kejadian buruk ini.

“Saya percaya, jika Kementerian Dalam Negeri dan polis serius dalam menangani masalah perkauman secara bebas, perkara ini tidak akan berlaku. Patut mereka ditahan sebelum lagi mereka berkumpul,” katanya.

Beliau berkata, beberapa pihak yang mengutuk tindakan itu, termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu benar-benar menunjukkan keikhlasan mereka dengan menangkap dan menghukum mereka yang terlibat.

“Apa yang kami nak suarakan hari ini ialah berkeras ingin membantah tindakan dan mengutuk tindakan ekstrimis, namun demikian disebabkan kawasan orang melayu daripada pakatan rakyat dan pm juga mengutuk tindakan mereka, tapi jangan hanya mengutuk, tunjukkan keikhlasan kamu dengan menangkap dan memberi hukuman yang setimpal kepada mereka,” ujarnya.

Beliau yakin, bantahan ini dilakukan oleh kumpulan tertentu yang mahu memecah belahkan perpaduan rakyat di kawasan berkenaan.

Ketua Pemuda MIC, T Mohan turut membidas tunjuk perasaan mengheret kepala lembu itu dan berkata ia harus dikecam oleh semua pihak.

“Saya rasa komuniti pada masa ini, termasuk orang Melayu sudah cukup matang. Jika tapak kuil itu benar-benar tidak sesuai, mungkin kita mempunyai altenatif lain, tetapi jika ia hanya desakan segelintir pihak, kerajaan perlu bertindak tegas dan terus dengan keputusan mendirikan kuil di tempat yang telah dicadangkan, jika tidak ia akan berulang lagi jika dipindahkan ke kawasan lain,” katanya.

Jumaat lalu, sekumpulan 50 orang mengheret kepala lembu di depan pintuk masuk SUK sebagai membantah langkah kerajaan memindahkan sebuah kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23, Shah Alam.


Tiada ulasan: