15 Sep 2009

Era Najib Altantuya : PAS Sudah Ada Calon

PAS telah mengenal pasti tiga calon yang sesuai untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang yang akan berlangsung 11 Oktober ini.

Walau bagaimanapun, nama-nama tersebut hanya akan diumumkan apabila tiba masa yang sesuai kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Ya, betul-betul. tapi kita belum buat apa-apa keputusan muktamad. Hari ini kita baru tahu hari penamaan calon, mungkin kita akan buat sebaik sahaja selepas beberapa hari kita akan buat keputusan muktamad untuk mengumumkan calon kita" ujarnya.

Namun apabila ditanya, sama ada calon PAS yang bakal bertanding adalah penduduk tempatan, Mahfuz berkata ianya masih terlalu awal untuk diputuskan.

"Saya rasa tak boleh nak katakan orang situ atau orang mana, yang pentingnya kita sudah dapat tiga nama. Kemudian kita akan buat satu survey untuk melihat tentang potensi untuk menang di kalangan calon yang dikemukakan kepada kita itu" tambahnya lagi.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong berikutan kematian penyandangnya Azman Mohamad Noor, 54, daripada Barisan Nasional (BN) yang meninggal dunia pada 4 September lalu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini telah mengumumkan penamaan calon akan dibuat pada 3 Oktober depan manakala pilihanraya kecil dijangka pada 11 Oktober.

Pada Pilihanraya Umum ke-12, Allayarham Azman telah memenangi kerusi DUN Bagan Pinang dengan mendapat 6, 480 undi dengan mengalahkan calon PAS, Ramli Ismail majoriti 2, 333 undi.

PAS bagaimanapun yakin dapat menawan kubu kuat BN itu sekiranya SPR turut memainkan peranan telus kerana sebahagian undi untuk kawasan tersebut datangnya dari undi pos.
Sebelum ini, Dewan Pemuda PAS Pusat sedia untuk menghantar satu memorandum kepada SPR untuk memansuhkan borang 2 pilihanraya di kalangan pengundi pos.

Ia bertujuan agar para pengundi tidak menghadapi sebarang ketakutan untuk mengundi parti pilihan kerana tiada pengecaman identiti boleh dibuat sekiranya borang 2 yang mengandungi maklumat peribadi dimansuhkan.



Tiada ulasan: