18 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Kerabat DiRaja Kesal Peguam Negara Lembab

Kerabat Diraja Negeri Sembilan Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar mendakwa walaupun beliau dicederakan dalam pergaduhan di sebuah kelab di ibu negara pada 24 Okt 2008, namun kes itu masih belum selesai sehingga kini.

Apabila tiada sebarang perkembangan berhubung kes itu walaupun laporan polis telah dibuat sejurus selepas kejadian itu di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, Tunku Nadzimuddin berkata beliau akhirnya terpaksa bersuara.

Menurut Peguam Negara, Abdul Gani Patail sebanyak 41 kenyataan telah direkodkan daripada saksi-saksi berhubung pergaduhan membabitkan anggota dua kerabat diraja tersebut di dua tempat di Kuala Lumpur pada hari berkenaan

Beliau berkata perkara itu perlu dikaji dengan terperinci dan mendalam bagi membuat keputusan yang adil dan saksama sebelum mendakwa mana-mana pihak.

"Oleh yang demikian, kertas siasatan perlu dikaji dengan mendalam dan saya tidak akan teragak-agak untuk mengumumkan keputusan saya sebaik sahaja ia selesai dilakukan," kata Abdul Gani dalam kenyataan di Putrajaya.

Kertas siasatan itu pertama kali diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara pada 18 Nov, 2008 dan selepas diteliti oleh para pegawai saya, ia dikembalikan kepada polis pada 1 Dis untuk siasatan lanjut.

"Ia telah diserahkan semula semalam, 16 Sept, 2009 kepada Pejabat Pendakwa Raya Kuala Lumpur dan kepada saya hari ini," kata Abdul Gani.

"Namun begitu, pada masa yang sama polis dan pegawai saya saling berhubung dan memberikan nasihat," katanya.

Katanya, pada masa yang sama beliau difahamkan terdapat cubaan untuk menyelesaikan perkara itu secara baik antara kerabat diraja berkenaan.

"Bagaimanapun, keadaan itu tidak mendorong polis berhenti daripada menjalankan siasatan yang perlu berhubung mana-mana kesalahan jenayah yang mungkin telah berlaku dan Pejabat Peguam Negara "tidak sepatutnya dijadikan sebagai alat untuk memudahkan sebarang bentuk penyelesaian yang dilakukan secara peribadi".

Ulasan GB

Biarkan Gani Patail yang sibuk dengan kerja hendak menekan Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim ditelanjangkan oleh kerabat di raja.

Kini Gani berbelit-belit dengan memberi alasan kononnya terpaksa melakukan kajian sebelum betindak.

Satu hari segala perbuatan durjana Gani yang banyak menjadi pengatur di dalam menentukan hakim-hakim dan keputusan kes-kes di mahkamah akan tetap terbalas jua.

Tiada ulasan: