29 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Polis Pun Lembu, Tunggu Arahan Najib Baru Bertindak

Nampaknya ternyata persepsi masyarakat selama ini benar bahawa Polis mengikut arahan dan telunjuk pemimpin UMNO.

Di dalam kes demonstrasi kepala lembu di Shah Alam, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar telah menasihatkan orang ramai supaya bertenang ekoran protes oleh 50 penduduk di Shah Alam yang berarak membawa kepala lembu sebagai membantah cadangan memindahkan kuil Hindu di situ.

"Tidak ada permit polis dikeluar bagi mengadakan protes tersebut. Ianya satu perhimpunan haram. Mereka berkumpul selama kira-kira 15 minit," kata Khalid.

Yang anehnya sekalipun tiada permit, demonstrasi itu dibiarkan dan tiada tangkapan, tiada halangan dan tiada gas emedih mata....

Sehinggalah akhirnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan Musa Hassan untuk menyiasat insiden di Shah Alam tersebut.


Menurut Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam, Najib memaklumkan perkara itu kepadanya selepas beliau memberitahu Perdana Menteri mengenai insiden yang berlaku di luar bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor selepas solat Jumaat hari ini.

"Perdana Menteri telah berjanji akan meneliti perkara dan mengarahkan KPN bertindak segera menangani perkara itu," kata Dr Subramanian dalam satu kenyataan di sini.

Yang nyata, polis hanya menuggu arahan baru mula nak bertindak. Kalau perhimpunan itu dari ahli Pakatan Rakyat sudah dibalun cukup-cukup peserta demo itu. Tetapi oleh kerana demo itu didalangi UMNO, maka polis membiarkannya.

Justeru itu banyak pihak meminta agar Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Ketua Polis Negeri Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar memelatakkan jawatan mereka atau dipecat dari jawatannya.


Tiada ulasan: