24 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Kes Liwat 2 Tunda Pada 2 Sept

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan pendakwaraya menangguh pemberian bahan bukti yang penting kepada peguam bela Anwar Ibrahim sehingga Mahkamah Rayuan membuat keputusan ke atas isu berkenaan.

Pendakwaraya sebelum ini memohon menangguhkan arahan mahkamah sama bahawa bukti-bukti dalam kes liwat itu harus diserahkan kepada Anwar bagi membolehkan beliau menyediakan pembelaan tuntas terhadap pertuduhan itu.

Justeru mahkamah akan mendengar semula kes itu pada 2 September ini.

"Mahkamah telah memutuskan bahawa permohonan pendakwaraya untuk penangguhan pelaksanaan terhadap arahan untuk menyerahkan bukti dibenarkan. Oleh itu penggantungan diberikan sehingga Mahkamah Rayuan membuat keputusan" kata peguam Anwar Sankara Nair.

Sankara berkata mahkamah hari ini turut menetapkan 2 September untuk sebutan kes permohonan Anwar bagi membatalkan pertuduhan itu atas alasan ia tidak berasas dan dibuat dengan niat jahat.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Pada 16 Julai, Datuk Mohamad Zabidin membenarkan permohonan Anwar untuk mendapatkan dokumen dan barangan bukti tertentu dari pihak pendakwa sebelum kes bermula.

Antara dokumen yang dibenarkan oleh pihak mahkamah untuk diberikan kepada pihak pembelaan ialah kenyataan Mohd Saiful, kenyataan Dr Osman Abdul Hamid daripada Hospital Pusrawi, pemilik kondominium berkenaan dan tiga saksi utama lain.

Selain itu, salinan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dari pos pengawal di kondominium terbabit juga akan diserahkan.

Bagaimanapun hakim menolak permohonan untuk mengarahkan pendakwaraya menyerahkan bukti-bukti sampel DNA untuk membolehkan peguam Anwar memperakukan kesahihan bukti berkenaan.

Peguambela Anwar, Amer Hamzah Arshad dalam hujahnya hari ini berkata, pihak mahkamah perlu memberikan ruang kepada pihak pembelaan untuk meneliti terlebih dahulu bukti yang ada pada pendakwaraya supaya perbicaraan tidak berat sebelah.

Anwar telah dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Azlan, 24 tahun di sebuah kondominium di Bukit Damansara di sini pada 26 Jun tahun lepas.

Namun, laporan doktor Hospital Pusrawi dan Hospital Kuala Lumpur mengesahkan tidak ada bukti klinikal menunjukkan Saiful di liwat.

Anwar berkata pendakwaan itu adalah konspirasi politik kedua didalangi oleh Najib razak untuk menekan pemimpin-pemimpin Pakatan rakyat yang menjadi seteru politik beliau. -TVA



Tiada ulasan: