12 Apr 2009

Pertubuhan NGO Berhimpun Sokong Elizabeth Wong

Sokongan terhadap ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong tetap diteruskan oleh persatuan-persatuan penduduk Bukit Lanjan, serta badan-badan bukan kerajaan.

Bertempat di Dewan Serbaguna BU3 di Bandar Utama menyeru Elizabeth Wong mengambil tempatnya semula sebagai wakil rakyat mereka. Mereka yakin dan terus menggesa Pakatan rakyat dan kerajaan negeri Selangor supaya mendahulukan hasrat warga Bukit Lanjan di dalam timbangtara masa hadapan kareer politik Elizabeth Wong.

Beliau terkenal sebagai aktivis alam sekitar dan sangat tegas dalam usaha melindungi alam semula jadi dan perkhidmatan beliau masih diperlukan di dalam memperjuangkan isu-isu tersebut.

Elizabeth Wong menjadi mangsa kepada penyebaran gambar aib dan kini telah diberikan cuti oleh Menteri Besar Selangor setelah siasatan polis selesai. Kerajaan negeri Selangor meletakkan sehingga 15 April sebagai tarikh akhir untuk menentukan status Elizabeth Wong sebagai ADUN dan exco negeri Selangor.

Diantara pilihan yang ada di tangan kerajaan negeri ialah menerima perletakan jawatan Elizabeth sebagai ADUN dan exco Selangor, menerima perletakan jawatan sebagai exco dan mengekalkan beliau sebagai DUN Bukit Lanjan atau menolak perletakan jawatan Elizabeth.

Perhimpunan yang juga menyaksikan kehadiran ADUN Kota Damansara Dr Nasir Hashim yang telah turut menyatakan sokongan kepada Elizabeth.

Sebelum ini, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj telah menyerahkan kepada Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuat keputusan membabitkan isu Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco), Elizabeth Wong.

Sultan Sharafuddin menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Setiausaha Sulit baginda bertitah yang baginda tidak dapat memberikan panduan atau nasihat kepada Dato’ Menteri Besar dalam hal itu kerana ia masih dalam siasatan pihak polis.

Selain melibatkan kedudukan Elizabeth yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan dalam politik, Mohamad Munir berkata sebagai Sultan, baginda sememangnya berkecuali dalam hal ehwal politik.

“Baginda selanjutnya menyatakan keyakinan baginda atas apa jua keputusan yang bakal diambil oleh Dato’ Menteri Besar dan percaya bahawa ianya dibuat secara adil dan bijaksana, dengan mengambil kira kepentingan rakyat khasnya dan negeri Selangor amnya,” katanya.

Beliau berkata Sultan Selangor turut menyatakan rasa bimbang dan dukacita baginda dengan perkembangan akhir-akhir ini di mana perbuatan menceroboh hak peribadi dan privasi individu dijadikan sebagai suatu alat untuk menjatuhkan maruah dan merosakkan imej seseorang.

“Adalah satu perkara yang menyedihkan apabila kehidupan dan hak peribadi individu itu dijadikan satu publisiti dan topik hangat untuk disebarkan (melalui media massa) kepada orang ramai,” katanya.




Tiada ulasan: