18 Mac 2009

Beberapa Keistimewaan Era Rasuah Sebelum Beralih Ke Era Najib Altantuya

UMNO menutup usia politiknya dengan mencipta Era Rasuah dalam politik Malaysia. Tidak perlu bercerita panjang tentang kehebatan UMNO dalam rasuah politik, yang menjadi kebanggaan para pemimpin dan ahli UMNO sendiri. Kata mereka, rasuah dalam parti-parti lain tidak diketahui, atau tidak dibincang secara terbuka, kerana parti-parti itu tidak telus dan tidak malu menutup rasuah dalam parti mereka.

UMNO lain, kata ketua-ketua UMNO dan ahli-ahlinya dengan bangga. UMNO telus dan jujur kepada rakyat, dengan mendedahkan keburukan di dalam UMNO supaya diketahui rakyat bahawa para pemimpin UMNO jujur dan tidak takut mendedahkan perangai rasuah mereka.

Inilah keistimewaan pertama UMNO pada saat-saat terhapusnya parti Melayu ini. Memang istimewa, kerana selama ini UMNOlah yang paling berapi-api menafikan adanya rasuah di kalangan mereka. Tidak ada politik wang, kata mereka dengan bangga.

Sekarang pula, mereka berkata dengan bangga: “Kita mengaku terdapat politik wang, tapi bukan rasuah. Kita telus dan jujur memberitahu rakyat kita pun sama dengan orang lain sukakan wang yang mudah diperoleh dengan adanya kuasa memerintah negara. Siapa boleh cabar kita? Kita boleh tumbangkan mana-mana kerajaan pembangkang yang tidak rasuah.”

Inilah keistimewaan UMNO yang patut dibanggakan: Tidak saja UMNO melaksanakan pembangunan negara, malah lebih istimewa lagi UMNO juga kini mengaku mereka melaksakan rasuah dalam negara dengan teratur dan menurut undang-undang. UMNO sangat tegas dalam melaksanakan undang-undang ini.

Satu sejarah baru telah dimulai oleh UMNO untuk mengugut lawan politiknya. Inilah keistimewaan kedua Era Rasuah UMNO. Seorang Ahli Parlimen digantung satu tahun tanpa gaji dan elaun kerana menuduh Datuk Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak terbabit dalam isu Siti Altantuya yang malang itu, yang datang dari Monggolia mencari kekasihnya dan wang sagu hati kerana telah melaksanakan tugas dengan baik dan memuaskan.

Penggantungan ini istimewa kerana motifnya untuk melampiaskan kemarahan UMNO terhadap Ahli Parlimen berkenaan dan bapanya yang tidak mengikut undang-undang walaupun beliau dan bapanya seorang peguam.

Tidak perlu mengikut peraturan biasa dalam melaksanakan penggantungan itu, kata Menteri yang membawa usul penggantungan itu dalam Dewan Rakyat. Peraturan dan undang-undang hanya melambatkan tindakan yang perlu disegerakan demi kebaikan rakyat dan demi menjaga maruah ketua UMNO yang difitnahkan. Inilah kehebatan Era Rasuah UMNO, yang menguasai Dewan Rakyat sejak Malaysia merdeka.

Yang paling istimewa di atas segala-galanya ialah usaha gigih UMNO menjadikan bahasa Inggeris bahasa glokal (?) Malaysia melalui pelaksanaan PPSMI, walaupun projek ini bertentangan dengan undang-undang yang diluluskan oleh UMNO sendiri (kata orang bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia dan menyalahi Akta Pelajaran).

Kata Dr. Mahathir Mohamed, hero UMNO yang melaksanakan PPSMI itu, bangsa Melayu mesti maju dalam ilmu sains dan teknologi dan matematik, yang hanya boleh dicapai melalui bahasa Inggeris. Rugi besar orang Melayu jika tidak tahu bahasa Inggeris, malah tidak cukup patriotik dan tidak nasionalistik sepertinya jika hanya tahu bahasa Melayu. Bahasa Inggeris kepunyaan semua manusia, termasuk orang Melayu.

Itu bahasa dunia. Zaman dulu, kata hero Melayu UMNO ini, orang putih dari Eropah belajar bahasa Arab kerana nak tahu ilmu-ilmu yang maju ketika itu yang tertulis dalam bahasa Arab. Ketika itu orang Eropah pandai berbahasa Arab dan semua mereka dapat memahami ilmu matematik, aljibra, ilmu perubatan kerana mereka belajar bahasa Arab.

Ketika itu sudah ada PPSMA dilaksanakan oleh kerajaan Eropah. Tidak ada yang membantah kerana yang betul-betul mendalami bahasa Arab hanya beberapa kerat ilmuan mereka, bukan semua rakyat Eropah seperti kini semua orang Melayu mesti tahu cakap Inggeris. Itulah keistimewaan Melayu yang dipimpin oleh UMNO.

Dalam Era Rasuah UMNO yang serba mungkin ini, hero Melayu yang istimewa ini (yang pernah dipanggil superman oleh Subki Latif dalam majalah Mastika lama dulu) adalah satu-satunya pemimpin UMNO yang tidak rasuah sedikit pun, malah dengan penuh jujur dia melepaskan jawatannya (sambil menangis terisak-isak dalam perhimpunan UMNO yang bersejarah itu) kepada penggantinya Mr. Clean yang kemudiannya dikutuknya sebagai Raja Rasuah yang mencipta Era Rasuah UMNO. Sungguh istimewa para pemimpin UMNO ini, kerana mengikut hero Melayu ini, seorang pemimpin UMNO boleh berubah sekelip mata dari Mr. Clean kepada Raja Rasuah.

Maka berwasiatlah hero Melayu ini kepada pengganti Mr. Clean alias Raja Rasuah supaya jangan ambil ketua-ketua UMNO yang rasuah yang semua orang tahu memang rasuah menjadi menteri dalam Kabinetnya, supaya UMNO tidak kalah besar dalam pilihan raya dan hapus dari arena politik Malaysia.

Ini satu keistimewaan yang sangat pelik: biasanya orang dari jahat menjadi baik, tetapi UMNO terbalik, dari “baik” menjadi jahat. Tidakkah rasuah itu jahat? Baiknya UMNO ialah para pemimpinnya mengaku mereka rasuah. Itulah kutukan terbesar yang boleh menimpa manusia apabila mereka dengan sedar mengaku kejahatan mereka dan meneruskannya dengan bangga kerana sangka mereka itulah kejujuran paling agung yang perlu dikekalkan. MashaAllah! (17/3/2009)

Mohd Affandi Hassan

Tiada ulasan: