24 Feb 2009

Pemuda UMNO Takut Terima Surat Debat

Belum berdebat, baru untuk menerima surat untuk ajak berdebat, Pemuda UMNO sudah kalut dan kecut untuk menerima pelawaan Pemuda PAS berdebat mengenai isu Pengajaran dan Pembelajaran Sain dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ketua Pemuda PAS, YB Salehuddin Ayub telah cuba untuk menyerahkan surat pelawaan tersebut kepada Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Hussein tetapi gagal lantaran ketidakhadiran Menteri Pelajaran berkenaan di Dewan Rakyat semalam, sementara exco Pergerakan Pemuda UMNO yang lain enggan menerimanya bagi pihak Pergerakan Pemuda UMNO kerana merasakan diri mereka tidak layak untuk menerimanya bagi pihak Ketua Pemuda Pergerakan UMNO tersebut.

Justeru itu Salehuddin menghubungi YB Khairy Jamaluddin, Naib Presiden Pergerakan Pemuda UMNO yang bersetuju menerima memorandum itu pada hari ini.

Salahuddin berkata, memorandum tersebut adalah cabaran terbuka kepada Pemuda Umno supaya diadakan debat terbuka bagi membahaskan isu PPSMI secara intelektual supaya rakyat mendapat maklumat yang jelas mengenai isu itu.

"Inilah ruang terbaik untuk membincangkannya dalam suasana NGO dan rakyat bersatu hati untuk mengembalikan PPSMI kepada Bahasa Melayu," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

"Kita harap Pemuda Umno dapat menerima untuk diadakan debat atau dialog secara sihat dan matang bagi membincangkan isu ini.

"Saya cukup terbuka dalam hal ini. Kalau diterima esok dan Pemuda Umno bersedia menerima cabaran ini, kita boleh membincangkan mekanisme terbaik untuk menyelesaikannya," katanya.

Ditanya ahli panel daripada Pemuda PAS yang akan menyertai debat tersebut jika ia diterima, Salahuddin berkata, hal itu akan diumumkan kemudian.


Tiada ulasan: