22 Feb 2009

Ahmad Said Hamdan Perlu Dipecat dan Dibicarakan

Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Dato' Said Hamdan telah cuba untuk menunjukkan kuasa yang melampaui bidang kuasanya apabila dalam sidang medianya semalam menyatakan bahawa beliau cukup bukti untuk mendakwa Menteri Besar Selangor YAB Tan Sri Khalid Ibrahim atas dakwaan rasuah pembelian lembu dan kereta rasmi beliau.

SPRM bertindak cepat dengan menjadi peguam cara dalam kes ini. Amat cekap Dato' Said Hamdan mengeluarkan kenyataan untuk mendakwa MB Selangor sedangkan kes ini masih di peringkat siasatan dan belum difailkan lagi.

Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh membidas tindakan yang diambil oleh suruhanjaya tersebut.

Beliau yang juga seorang peguam kanan dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor menyifatkan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan sebagai tidak kompeten untuk menyiasat kes itu.

Katanya, beliau akan merujuk Ahmad Said kepada Seksyen 58 Akta SPRM 2009 yang menyatakan pendakwaan bagi kesalahan di bawah akta itu tidak boleh dilaksanakan, kecuali melalui atau dengan kebenaran pendakwa raya.

Bercakap kepada pemberita di pejabatnya di Green Hall di sini hari ini, Karpal berkata, Ketua Pesuruhjaya SPRM itu tidak mempunyai kuasa untuk mendakwa.

Beberapa penganalis politik berpendapat SPRM juga dilihat telah menjatuhkan kredibilitinya sebagai sebuah badan yang berwibawa untuk bertindak membenters rasuah di negera ini apabila tindakan mereka keterlaluan dan dwi-standard ekoran kenyataan Pengerusinya itu.

"Malah Ahmad Said Hamdan boleh didakwa, ditahan dan disiasat di bawah Akta SPRM 2009, malah boleh dipecat dari jawatannya dan dihukum seberat-beratnya kerana telah bertindak dengan melakukan ketidak-adilan sepertimana yang dititahkan oleh Duli Yang Dipertuan Agong yang meminta SPRM memperbaiki kredibilitinya di mata rakyat.

"Penubuhan SPRM dan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman adalah bukti bahawa kerajaan beta berpegang pada janji-janjinya. Beta yakin kedua-dua suruhanjaya tersebut akan meningkatkan lagi keyakinan masyarakat terhadap kredibiliti institusi-institusi tersebut. Langkah kerajaan ini akan memantapkan lagi agenda integriti negara dan seterusnya melonjakkan martabat negara di persada antarabangsa," demikian titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah pada mesyuarat pertama penggal kedua Parlimen Ke-12 baru-baru ini.

Dalam pada itu, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali berkata, SPRM tiada kuasa untuk mendakwa Khalid kerana bidang kuasa pendakwaan terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Peguam Negara.

Justeru, menurut Azmin, SPRM tidak berhak membuat kenyataan terbuka berhubung penyiasatan dalam isu yang belum dimuktamadkan oleh JPN.

"Kenyataan SPRM adalah di luar peraturan biasa dan boleh mempengaruhi budi bicara Peguam Negara yang bertanggungjawab secara bebas dan adil

"Kami juga melihat ini adalah usaha jahat yang dirancang oleh Umno dan Barisan Nasional untuk menggugat pentadbiran kerajaan Pakatan di Selangor dengan memperalatkan institusi-institusi seperti SPRM dan JPN," katanya selepas menghadiri Retreat ADUN dan Ahli Parlimen Pakatan Selangor, di Shah Alam hari ini.

Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak menegaskan, Pakatan Rakyat akan mempertahankan prinsip-prinsip keluhuran perlembagaan dan mendokong penuh kepimpinan Khalid untuk terus memimpin Selangor.

Ditanya apakah tindakan selanjutnya yang akan diambil oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor untuk mengatasi masalah tersebut, Azmin berkata, perkara tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri yang akan bermula pada 10 Mac depan.

"Barisan peguam kami juga sedang meneliti langkah-langkah yang wajar diambil untuk berhadapan dengan tuduhan yang dikenakan ke atas Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Kami yakin Tan Sri Khalid tidak bersalah dalam perkara ini. Walau bagaimanapun kami menyerahkan kepada SPRM untuk menjalankan tugas secara telus dan bebas," ujarnya.

Sementara itu, Exco kerajaan Negeri Selangor Teresa Kok menyifatkan SPRM telah bersekongkol dengan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Khir Toyo dalam isu tersebut.

"Peguam Tan Sri Khalid baru fail saman namun selepas itu SPRM dah buat tuduhan ke atasnya. Ini seolah-olah menunjukkan ia menyokong Khir Toyo untuk pertandingan pemilihan Umno.

“Kami amat kesal kerana tuduhan ke atas Tan Sri Khalid melibatkan isu remeh-temeh sedangkan ia melibatkan kepentingan orang awam bukan untuk kegunaan sendiri. Ini memberi satu gambaran SPRM merupakan alat BN untuk mendiskriminasi pemimpin-pemimpin Pakatan,” ujarnya.

Dato' Said Hamdan wajar meletakkan jawatannya atau dipecat demi memelihara integriti SPRM. Beliau tidak layak menerajui agensi ini apabila telah dengan jelas menunjukkan sikap partisan dan biasnya. Rakyat kini telah hilang hormat dan percaya pada PDRM, Mahkamah, SPR, Peguam Negara, Ketua Hakim Negara dan SPRM telah lama menjadi ikon-ikon kebencian rakyat Malaysia.



2 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

suruh die siasat anak die tu.. ntah2 selama ni rasuah kastam malaysia sbb tu kene tgkap dkt AUSTRALIA je kat MSIA tak kene...
ni kete EVO10

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/02/merc-suda-volvo-suda-kini-evo-10-lak.html

Tanpa Nama berkata...

Bila aku tengok TV3 haritu, aku tertanya-tanya apa kes sebab Pengerusi SPRMni macam lembu dicucuk hidung...rupa-rupanya adahal keluarga yang nak kena cover. Pasal tulah sangat pantas tindakan pengerusi SPRM..
Imigresen yang padam rekod Altantuya pulak, juak-juak PR tak ada apa-apa buktike? Lama dah kitaorang tunggu sampai Razak Baginda pun dah bebas sekarang...