3 Feb 2016

[TERKINI] Mukhriz Tumbang, Bashah MB Baru Kedah

Selepas dua minggu pergolakan politik melanda Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir bersetuju untuk melepaskan jawatannya sebagai menteri besar.

Menurut Bernama, Timbalan ketua badan perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah akan menggantikan Mukhriz sebagai menteri besar yang baru.

Mukhriz membuat pengumuman itu dalam satu sidang media di pejabat pentadbiran negeri di Wisma Darul Aman hari ini, dan mengakhiri kemelut dalam kepimpinan Umno Kedah yang mahu beliau berundur.


Mukhriz mengambil keputusan untuk berundur selepas dimaklumkan oleh Jemaah Pemangku Sultan Kedah bahawa beliau telah hilang keyakinan majoriti ADUN di negeri ini.

Dua puluh satu ADUN BN dan 15 ADUN pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah telah menyuarakan pandangan mereka kepada Jemaah Pemangku Sultan Kedah pada hari Isnin dan Selasa lalu. -mk


ULASAN GB

Nampaknya Najib berjaya menendang keluar Mukhriz dari kerusi MB.

Tetapi hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berjalan. Jika Mahathir sudah pun menerima balasannya kerana pernah melakukan perkara yang sama di dalam zaman permerintahannya, Najib juga bakal menerima nasib yang serupa di masa akan datang.

Whatever your give, you will get back - itu "golden rule" yang sering manusia terlupa.

16 ulasan:

abrarmujahideen berkata...

Tahniah Hadi Awang..kerana ade tali barut PAS untuk tumbangkan Mukhriz dan sokong Najib. Tak sia2 Najib sedondon pink ngan hadi awang.

Tanpa Nama berkata...

Mat bashah nmpk sgt kemaruk pengkat. Next pru sayonara la bn kedah. Elok bg dap pulak..biar jdi mcm penang. Menang sorak, kg tergadai. Bangang punya umno kedah.

Unknown berkata...

Pas pis pus.. anda di mana.

Tanpa Nama berkata...

hahaha..bani melayu kedah najib kasi dedak br1m semua senyap

Tanpa Nama berkata...

Hadi ni jenis pemimpin berkecuali.. Bila nak tunjuk pendirian pun tak tau la. Bila label org barua..tolol.. babi dalam bukit.. pil kuda.. laju jer... Apapun... tahniah la PAS (berkecuali dlm isu ni)... terbukti dgn lebih jelas arah tuju PAS Kedah... sayangi Najib dlm diam-diam!

Unknown berkata...

Salam:

Ini adalah peluang cukup besar bagi PH untuk menawan kedah semula.PH-Amanah kena berusaha bersungguh-sungguh bersama YB -Fakhurazi.

Tumpukan kawasan-kawasan melayu yg tewas,saya pasti di kedah ramai orang2 melayu penyokong kuat dr. Mahathir.Dipercayai kemenangan PR, dulu adalah pada PR 12,adalah kerana umno berpecah pada masa itu.Orang2 melayu atas pagar beri sokongan pada PR.mASA itu mahathir berkempen nak jatuhkan paklah.Sekarang mahathir berkempen nak jatuhkan Najib.

Pada PH-Amanah,kurangkan politik ,dan tumpukkan gerak-kerja.Saya amat tertarik "Leman Raja Lawak" saorang ahli Amanah, sudah memulakan kempen rumah karumah mencari ahli,dan mengerakkan NGOnya dimerata-rata tempat di Kedah.Di harap pehak pusat Amanah dapat monitor gerak-kerja Leman.Dan dapat hasilkan seramai mungkin orang2 sepertinya.Kalau keewangan sebagai penyebab lembabnya gerakkan,di harap pehak pusat dapat memikirkan sesuatu,adakan tabung gerak kerja ini.

Selamat maju jaya gerak-kerja PH-Amanah.

sekian.

Abdul Said berkata...

Itulah sebabnya sebagai orang Islam kita disarankan supaya menuntut ilmu sepanjang masa. Tak kiralah ilmu dunia atau ilmu akhirat. Yang baiknya biarlah kedua-duanya sekali. Bila berilmu baru kita pandai menilai. Tidaklah kita lari dari Alquran dan petunjuk Rasulillah s.a.w. Tahulah kita menilai mana satu ulamak tulen dan mana satu ulamak fotostat!!

Seperkara lagi jangan kata Mahathir sudah menerima balasannya. Belum cukup lagi. Ada lagi episod-episod seterusnya. Sementara itu Najib sedang dikemuncak kuasa. Masa untuknya menerima balasan didunia lambat lagi. Tak taulah sama ada ia drama sebabak atau drama berbabak-babak.

Jangan ingat Hadi tu maksum. Drama untuk dia pun akan ditayang dipentas dunia juga. Jangan kata ada yang terlepas dari kehinaan Allah s.w.t. kalau hidup sesuka hati menghina orang lain. Rasulillah tak ajar benda yang keji!!

Tanpa Nama berkata...

Bro, konteks skrg xde kena mengena dgn hadi. Kita fokus dgn kukuhkan HARAPAN. Kalau kita asyik ratib nama hadi, susah kita nk maju ke depan. Jgn burukkan nama PAN ok.

Tanpa Nama berkata...

Saya bersimpati dgn mukhriz...namun mungkin juga ini adalah hukum karma terhadap ayahnya yg suatu tika dulu pernah menganiaya lawan politiknya...

Tanpa Nama berkata...

Sesiapa yang buat kenduri kawin, untung lah. Yang minta bantuan wang ringgit untuk sekolah anak, senyum lebar lah.

Musim makan dedak sekarang.Silap-silap yang pertahan Mukhriz pun berlari ke tempat yang berterabur dengan dedak.



Tanpa Nama berkata...

semasa PRU13 secara sembunyi PAS beri sokongan kpd YB Mukhriz..itu Pakatan arwah Hj Azizan dgn Hj Hadi dgn harapan PRU14 kembalikan kemenangan kpd PAS ( Kes ini membawa kpd Pergeseran dgn YB Pengkalan Kundur.

...UMNO negeri tahu perkara ini justeru mereka cantas sekarang kerana PRU 14 dijangka 2018 ...2 th shj lagi

..perkara ni mungkin ramai yang tak tahu....

Tanpa Nama berkata...

Padan muka mahathir yg gagal menjaga legasinya dlm umno..mahathir sentiasa berjuang untuk keluarganta tetapi dia gunakan isu isu rakyat utk dpt sokongan rakyat dlm perjuangan peribadinya. Allah tidak akan sekongkol dan meredhai perjuangan seorang pemfitnah tegar...bertaubatlah sebelum nyawa tercabut dari badan dan cepat2 mohon maaf dgn anwar dan bocor dan dedahkan rahsia fitnah liwat 1 & 2...sekarang anda sudah hilang segala galanya dlm perjuangan sia sia anda.

Tanpa Nama berkata...

Tiada siapa pun tahu samada hadi dpt mencium syurga atau tidak..tapi tempat seorang munafik adalah dlm neraka selama lamanya.

Tanpa Nama berkata...

Aku skua teori mantik dedak tu.ayam makan dedak, macai makan ayam=macai makan dedak!

Tanpa Nama berkata...

Mukhriz memang. Rata-rata rakyat mahu dia terus jadi MB. Bukan senang dalam keadaan begini pemimpin UMNO dapat sokongan dari pembangkang.

Jika Mukhriz seperti MB Pahang adakah Pembangkang akan memberi sokongan.

Sekiranya Mukhriz terus jadi MB rakyat Kedah akan sengsara. UMNO tidak peduli. Kalau masa depan negara pun UMNO tidak peduli apa lagi cuma rakyat Kedah.

Rakyat sepatutnya telah cukup menerima pengajaran cara UMNO dan telah di ingat berkali-kali bagaimana pemimpin UMNO mengunakan kuasa.

Kalau buat tak reti... jangan salahkan orang lain

muaz dan uwais berkata...

Jagalah akhlak kita